خون دماغ مشکل بسیار رایجی است. اکثر اوقات خون دماغ یک عارضه آزار دهنده می باشد و مشکل پزشکی محسوب نمی شود. اما به هرحال گاهی نیز در عین آزاردهندگی نوعی مشکل پزشکی است.

مراقبت از خون دماغ

  • به طور عمود و کمی خم به سمت جلو بنشینید: با عمود نشستن میزان فشار خون در رگ های بینی کاهش می یابد. این امر خونریزی را کاهش می دهد. متمایل شدن به سمت جلو نیز مانع بلعیدن خون می شود. بلعیدن خون معده را تحریک می کند.
  • سوراخ های بینی را ببندید: با استفاده از انگشت شست و سبابه سوراخ های بینی خود را بگیرید. از طریق دهان نفس بکشید. این کار را 5 تا 10 بار انجام دهید. بستن به نقطه خونریزی فشار آورده و معمولا باعث توقف خونریزی می شود.
  • پیشگیری از خونریزی مجدد: انگشتتان را وارد بینی خود نکنید یا هوا را به شدت از بینی خارج نکنید، تا چند ساعت پس از خونریزی به جلو خم نشوید. در این مدت سر خود را کمی بالاتر نگه دارید.
  • در صورت بروز خونریزی مجدد: هوا را به شدت از بینی خارج کنید تا لخته های خون را از بینی خارج کنید و هر دو طرف بینی را با اسپری بینی تمیز کنید (اسپری حاوی Afrin و Mucinex می باشد.). همانطور که در بالا توضیح داده شد بینی خود را با انگشتان خود بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

زمان نیاز به کمک های اورژانسی:

  • خونریزی بیشتر از 20 دقیقه طول می کشد.
  • خون دماغ بر اثر یک تصادف یا آسیب به بینی یا صورت بروز می کند. در این شرایط استخوان بینی ممکن است دچار شکستگی شده باشد.

زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید:

  • به طور مکرر دچار خون دماغ می شوید. در این شرایط ممکن است نیاز به رگ های خونی کوتر داشته باشید. کوتر تکنیکی است که در آن رگ های خونی به وسیله جریان الکتریکی، نیترات نقره یا لیزر سوزانده می شوند. در این شرایط پزشک از گاز استریل خاص یا یک بالن قابل التهاب لاتکس استفاده می کند تا رگ خونی فشار وارد کرده و خونریزی را متوقف کند.
  • از رقیق کننده های خون استفاده می کنید و دچار خون دماغ می شوید: داروهایی مانند آسپرین و وارفارین باعث رقیق شدن خون می شوند. در این شرایط پزشک میزان مصرف دارو را تنظیم خواهد کرد.

استفاده از مکمل های اکسیژن با لوله های مخصوص بینی خطر خون دماغ را افزایش می دهد. از مرطوب کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید و میزان رطوبت خانه را افزایش دهید تا میزان خون دماغ کاهش یابد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران