بسیاری از دردها و تیر کشیدن های اندام های بدن به معنای مشکل جدی نیستند. اما، برخی از این علایم حیاتی هستند و با ظاهر شدن آنها باید سریع به پزشک مراجعه کرد. 

 

با مشاهده ی هر یک از این 6 علامت سریع به پزشک مراجعه کنید:


1. ضعف در بازوها و پاها
ضعیف یا بی حسی در بازو، ساق پا، و یا صورت می تواند نشانه ی سکته مغزی باشد_ به خصوص اگر در یک طرف بدن دیده شود. مشکل در حفظ تعادل یا راه رفتن، و احساس سرگیجه  نیز از علایم سکته هستند. بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید، اگر کاهش دید ناگهانی، سردرد شدید، احساس گیجی، یا اختلال در صحبت و یا درک اطراف پیدا کردید. 

تشخیص زودهنگام باعث رفع خطر و حتی زنده ماندن می شود "

 با دیدن این علایم منتظر هیچ چیز نشوید و با اورژانس تماس بگیرید. چنانچه در 4.5 ساعت اولیه تشخیص علایم داروی از بین برنده لخته خون دریافت شود، احتمال ابتلا به ناتوانی طولانی مدت پس از سکته مغزی بسیار کاهش می یابد.

 

2. درد قفسه سینه
" زمانی که بحث به درد قفسه سینه می رسد، بهتر است سالم بمانیم تا حسرت بخوریم. " 

هر نوع  درد قفسه سینه همراه با عرق کردن، فشار، تنگی نفس، و یا تهوع باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرد. 
 

درد یا فشار قفسه سینه می تواند نشانه ی بیماری های قلبی یا حمله قلبی باشد_ به خصوص اگر این درد پس از انجام فعالیت ظاهر شود. همچنین، این درد ممکن است به معنی حرکت لخته خون به ریه ها باشد. 

اگر احساس سنگینی و تنگی قفسه سینه بیشتر ازچند دقیقه طول می کشد و یا از بین می رود و دوباره ظاهر می شود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. آن را نادیده نگیرید یا پشت گوش نیندازید.

 

3. حساسیت به لمس و درد در پشت ساق پا 
این امر می تواند نشانه ی وجود یک لخته خون در پا باشد که به آن ترومبوز وریدی عمقی (DVT) می گویند. نشستن طولانی مدت، مثل مسافرت طولانی باهواپیما، و یا بستری بودن طولانی باعث این حالت می شود. اگر علت درد لخته خون باشد، درد بیشتر در حالت ایستاده و یا هنگام راه رفتن ظاهر می شود و ممکن است تورم نیز دیده شود.
 

داشتن درد پس از انجام فعالیت ورزشی امری طبیعی است. اما اگر این درد همراه با قرمزی، احساس گرما، تورم و یا درد است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.  
 

از سوی دیگر، " نشانه هومانس " نیز باید در نظر گرفته شود_  درد و ناراحتی در پشت زانو به دلیل خم کردن و یا به عقب بردن پا که این حالت بیشتر در ترمبوز ساق پا دیده می‌شود. به این معنا که با خم کردن انگشتان شست پا به سمت بالا درد احساس می شود که نشانه ی وجود لخته خون است. با این حال، زیاد هم به این شیوه اعتماد نکنید. چنانچه یک طرف از ساق پا گرم، قرمز، و متورم شد، سریع به اورژانس مراجعه کنید.

مسئله مهم این است که لخته خون قبل از شکستن و تقسیم شدن از بین برود، وگرنه باعث انسداد جریان خون و عوارض بعدی می شود.  

 

4. خون در ادرار
موارد متعددی می توانند باعث دیدن خون هنگام اجابت مزاج باشند.

وجود خون در ادرار و درد زیاد در پهلو و کمر ممکن است نشانه ی سنگ کلیه باشد. سنگ کلیه یک کریستال کوچک ساخته شده از مواد معدنی و نمک است که در کلیه شکل می گیرد و از طریق لوله ی انتقال دهنده ی ادرار حرکت می کند. برای تایید وجود سنگ کلیه، پزشک ممکن است عکس برداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی انجام دهد.

در تصویربرداری با اشعه ایکس، با استفاده از مقادیر کوچکی از اشعه، تصاویری از ساختار درونی ارایه می شود. در سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی این تصاویر تهیه می شوند.

در نهایت، بسیاری از سنگ های کلیه در هنگام اجابت مزاج از بدن خارج می شوند. گاهی اوقات، پزشک باید این سنگ را از بین ببرد.  

خون در ادرار به همراه افزایش احساس نیاز مکرر به دفع ادرار، و یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن ممکن است نشانه ی عفونت شدید مثانه یا کلیه باشد. چنانچه این علایم همراه با تب بودند، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.  

وجود خون بدون احساس هیچگونه دردی ممکن است نشانه ی سرطان کلیه یا مثانه باشد. برای بررسی این موضوع به پزشک مراجعه کنید.

 

5. خس خس سینه
مشکلات تنفسی باید بلافاصله درمان شوند. اگر خس خس سینه دارید، و یا هنگام تنفس صدای سوت می شنوید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چنانچه مشکلات تنفسی به سرعت درمان نشوند، تنفس دچار مشکل شده و می تواند پیامدهای فاجعه باری به همراه داشته باشد. 
 

این امر ممکن است به دلیل آسم، بیماری ریوی، آلرژی شدید و یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ایجاد شود. با تشخیص علت، پزشک می تواند درمان را شروع کند. اگر آسم دارید، متخصص می تواند با تنظیم برنامه ایی آن را کنترل و از حملات جلوگیری کند.  

خس خس سینه می تواند به دلیل ذات الریه یا برونشیت (آماس نایژه) باشد. در هنگام سرفه، خلط زرد یا سبز رنگ مشاهده می کنید؟ تب یا تنگی نفس دارید؟ اگر چنین است، برونشیت ممکن است به پنومونی یا ذات الریه تبدیل شده باشد؛ زمان مراجعه سریع به پزشک است. 
 

 

6. افکاری در خصوص خودکشی
احساس نا امیدی، گیر کردن، نداشتن انگیزه و دلیل برای ادامه ی زندگی به معنای " نیاز به کمک فوری" است !!! با مراجعه به متخصص و صحبت در خصوص وضعیت موجود می توانید از این بحران خلاص شوید.

روان پزشک و یا متخصص بهداشت روانی می توانند با صحبت، تضمین سلامت و ارایه کمک های لازم به گذراندن این زمان دشوار و بحرانی کمک کنند.

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران