جسم خارجی در گوش باعث درد و از دست دادن شنوایی می شود. بزرگسالان معمولا نسبت به وارد شدن جسم خارجی به گوش خود آگاه هستند، اما کودکان ممکن است متوجه این مشکل نشوند. 
اگر یک جسم در گوش گیر کند، اقدامات زیر را انجام دهید:
•    در گوش جسم را جستجو نکنید. سعی نکنید جسم را با استفاده از گوش پاک کن یا چوب کبریت از گوش خارج کنید. با این کار احتمال فرو رفتگی بیشتر جسم به گوش افزایش می یابد و حتی احتمال شکستن جسم وجود دارد. 
•    جسم را در صورت امکان از گوش خارج کنید. اگر جسم کاملا قابل مشاهده است و می توانید آن را به راحتی با موچین بگیرید، سعی کنید آن را از گوش خارج کنید.
•    سعی کنید از جاذبه زمین استفاده کنید. سر را به سمت گوش آسیب دیده کج کنید و جسم را به بیرون گوش برانید. 
•    برای حشرات از روغن استفاده کنید. اگر جسم خارجی یک حشره باشد، سر فرد را کج و برخلاف جهت گوش آسیب دیده نگه دارید. سپس مقداری روغن در داخل گوش بریزید، طوریکه حشره در داخل گوش شناور شده وسپس خارج شود. می توانید از روغن زیتون یا روغن بچه استفاده کنید. روغن باید گرم باشد و نه داغ. زمانی که روغن را داخل گوش می ریزید، می توانید با صاف کردن کانال گوش ورود روغن را راحت تر کنید. برای بزرگسالان لاله گوش را به آرامی به بالا و پایین حرکت دهید. سپس حشره به صورت شناور در روغن از گوش خارج می شود. از این روش برای کودکان استفاده نکنید، به ویژه اگر فکر می کنید احتمال سوراخ شدن پرده گوش وجود دارد. علائم پاره شدن پرده گوش عبارتند از درد، خونریزی و ترشح از گوش. 
•    سعی کنید جسم را با شستشو خارج کنید. از یک سرنگ گوش و آب گرم برای شستن کانال گوش استفاده کنید. البته از این روش نیز تنها در صورتی استفاده کنید که مطمئن هستید احتمال سوراخ شدن گوش وجود ندارد. 
اگر این روش ها موثر نبودند، یا اگر شخص همچنان احساس گوش درد دارد، یا شنوایی وی کم شده و یا جسمی را در داخل گوش خود احساس می کند، به پزشک مراجعه کنید. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران