یکی از بزرگترین چالش های افراد مبتلا به آلرژی انجام تمرینات ورزشی _ حتی یک تمرین کوتاه_ خارج از منزل و در محیط بیرون است. 

 

در این مقاله 6 ترفند آموزش داده می شود تا با کمترین خارش و فین فین بینی بهترین تمرین ورزشی را در خارج از خانه تجربه کنید: 


1) دانستن میزان خطرناک هر نوع گرده 

کارشناسان این کار با استفاده از ابزار مخصوص میزان گرده موجود در هر روز را محاسبه کرده و اطلاع رسانی می کنند. باید در نظر داشت که " میزان بالا و یا پایین " برای همه ی گرده ها یکسان نیست. برای مثال، سطح گرده ی درختان زمانی بالا است که عدد 50 نشان داده شود، در حالیکه عدد 1 تا 10 میزان پایین آن محسوب می شود. بنابراین، قبل از خروج از منزل میزان گرده ی موجود برای درختان، کپک و قارچ، علف های هرز، و چمن آن روز را از وب سایت رسمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی استخراج و بررسی کنید ( می توانید از پزشک معالج در این خصوص اطلاعاتی دریافت کنید).


 

2) توجه کردن به ساعت
بسته به نوع حساسیت ممکن است در ساعاتی از روز نتوانید خارج از محیط خانه باشید. گرده نوعی ابروسیا معمولا در اوایل ظهر در بالاترین حد خود است، در حالی که تعداد گرده های چمن در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب بالاتر است. طوری برای تمرینات  ورزشی برنامه ریزی کنید که میزان گرده در پایین تر سطح خود باشد. اگر در منطقه شهری سکونت دارید، میزان گرده در حدود ظهر به دلیل باد در بالاترین حد خود است. چنانچه در زمان اوج گرده باید در خارج از منزل باشید از ماسک استفاده کنید و به محض رسیدن به خانه، بینی را با آب بشویید تا تمامی گرده موجود در آن تخلیه شود. برخی اسپری های بینی انجام تمرینات ورزشی در زمان اوج گرده را آسان تر می کند. در خصوص استفاده یا مفید بودن این نوع اسپره های بینی با پزشک معالج خود مشورت کنید. 


 

3) مشاهده کردن آسمان
در روزهای خشک، گرم، و بادی از ورزش در فضای باز پرهیز کنید، زیرا سطح گرده در بالاترین حد خود است. بسیاری از آلرژن ها / حساسیت زا ها باعث آلرژی چشم می شوند؛ از جمله یک نوع غیر مسری از چشم صورتی که باعث خارش، قرمزی، و اشک آلود شدن چشم ها می شود. رطوبت بالا نیز مشکل زا است، زیرا باعث سنگین شدن هوا و در نتیجه سخت تر شدن تنفس می شود. همچنین، باعث رشد قارچ و کپک بیشتری می شود که محرک اصلی علایم آلرژی در برخی افراد است. از سوی دیگر، بارش باران باعث تمیزی هوا و مساعد شدن محیط برای افراد مبتلا به آلرژی است.  


 

4) انجام دادن ورزش مناسب
معمولا، شنا برای قوی کردن ریه ها گزینه ایی بسیار عالی است. دوچرخه سواری نیز خوب است. اما کلر موجود در استخرهای سرپوشیده می تواند تحریک کننده علایم آلرژی در برخی افراد باشد. بنابراین، در انتخاب استخر احتیاط شود و با مشاهده ی کوچکترین مشکل در تنفس سریع استخر را ترک کنید. دویدن در هوای سرد نیز می تواند علایم آلرژی را تحریک کند. معمولا، حساسیت واقعی ایجاد کننده ی این نوع مشکلات نیست، بلکه اسپاسم راه های هوایی دلیل اصلی است. با درمان مناسب می توانید هر نوع ورزش یا فعالیت بدنی را بدون مشکل انجام دهید. اگر یک درمان پاسخگو نیست به دنبال گزینه های درمانی دیگر باشید. 


 

5) توجه کردن به پاسخ های جسمانی
اگر با مصرف دارو پس از انجام ورزش در خارج از خانه، باز هم دچار خستگی  می شوید و یا علایم آزاردهنده مشاهده می کنید، بهتر است به فکر تغییر رویه خود باشید و گزینه های ورزشی " در خانه یا محیط سرپوشیده " را در نظر بگیرید.  


 

6)  مصرف کردن داروها قبل از شروع عطسه
بهتر است داروهای آلرژی را چند هفته قبل از شروع دوره ی حساسیت مصرف کنید. صبر نکنید که علایم شروع شوند و مصرف دارو را آغاز کنید. اگر می دانید آلرژی بهاره دارید، از اواخر زمستان تا آخر تابستان داروها را مصرف کنید. با پزشک معالج و یا پزشک داروخانه در خصوص داروهای ضد حساسیت بدون نسخه و تجویزی صحبت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید. از داروهایی استفاده کنید که بدنتان قبلا به آنها پاسخ مثبت داده است. تغییرات جوی را به دقت تحت نظر داشته باشید، به ویژه تغییرات مربوط به گرم شده هوا پس از پایان زمستان که باعث گرده افشانی و تولید انواع مختلف حساسیت زا ها است.

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران