دیورتیکول  یک کیسه جبابی شکل است که در اثر فشار داخل روده بزرگ و وارد شدن آن به جدار روده ایجاد می شود .  وجود این دیورتیکول ها را دیورتیکولوز نیز می نامند.

هنگامیکه این کیسه ملتهب یا عفونی شود، منجر به بیماری به نام دیورتیکولیت می شود.علائم این عارضه درد شکم،  تهوع، استفراغ، نفخ، تب، یبوست، یا اسهال است .بسیاری از کارشناسان معتقدند یک رژیم غذایی کم فیبر می تواند منجر به دیورتیکولوز و دیورتیکولیت شود. 

دیورتیکولوز معمولا هیچ علائم یا نشانه ای ندارد . حتی بسیاری از افراد سالها با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند بدون اینکه هیچ اطلاعی از این بیماری داشته باشند .

برای درمان دیورتیکولیت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک میباشد و در موارد شدیدتر ، نیاز به عمل جراحی است.

رژیم غذایی برای دیورتیکولیت


اگر دچارعلائم شدید  دیورتیکولیت باشید ، دکتر ممکن است برایتان یک رژیم غذایی دیورتیکولیت حاوی مایعات را توصیه نماید ، ازجمله:

  • اب
  • آب میوه
  • ابگوشت

به تدریج و بعد از بهبودی می توانید از رژیم غذایی سابق خود استفاده نمایید. در ابتدا دکتر توصیه می کند از غذاهای کم فیبر مانند ؛ نان سفید، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی استفاده نمایید.

فیبرها خاصیت ملینی دارند و به انتقال دفع مواد زائد  به روده بزرگ کمک میکنند. همچنین باعث کاهش فشار در دستگاه گوارشی میشود.

بسیاری از مطالعات حاکی از آن است  که خوردن غذاهای سرشار از فیبر می تواند به کنترل علائم دیورتیکولی کمک کند. سعی کنید حداقل 25 تا 35 گرم فیبر در روز مصرف نمایید.

غذاهای سرشاراز فیبر:

  • نان با دانه های گندم، پاستا، غلات و حبوبات
  • لوبیا ( لوبیا سیاه و سفید)
  • میوه های تازه (سیب، گلابی، آلو)
  • سبزیجات (کدو، سیب زمینی، نخود فرنگی، اسفناج)

برای برنامه ریزی رژیم غذایی با یک دکتر یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می توانند به شما در برنامه ریزی یک رژیم غذایی منظم کمک نمایند  .

همچنین متخصصان تغذیه  مصرف یک مکمل فیبردار را  یک تا سه بار در روز، مانند پسیلیوم (Metamucil) یا متیل سلولز (سیتروسل) را توصیه می نماید. نوشیدن آب و سایر مایعات به اندازه کافی در طول روز نیز از بروز یبوست جلوگیری میکند.

مواد غذایی پیشگیرانه

در گذشته، پزشکان به افراد مبتلا به بیماری دیورتیکولی (دیورتیکولوز یا دیورتیکولیت) توصیه میکردند ازمواد غذایی مانند آجیل، ذرت، ذرت بو داده، و مغزها ، به علت گیر کردن در دیورتیکول و منجر  شدن به التهاب دیورتیکول ، استفاده نکنند  .گرچه ، تحقیقات اخیر نشان داده است که هیچ مدرک و شواهد علمی  دال بر حمایت از این توصیه وجود ندارد. در واقع، مغزها و آجیل ها سرشاز از فیبرند  ، که برای افراد مبتلا به بیماری دیورتیکولی بسیار مفید می باشند .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران