لثه  و زخم های دهانی

از شایعترین عواملی که باعث درد لثه میشود ، برفک و یا زخم های دهانی هستند. این زخم ها می توانند در هر نقطه از داخل دهان بروز کنند ، به عنوان مثال بر روی لثه که معمولا مرکزی سفید با لبه های قرمز دارند .

در حالی که محققان نمی دانند چه چیزی باعث زخم های دهانی می شود ، اما ممکن است این عارضه به دلیل وجود باکتری ها و یا ویروس ها بوجود بیایند. افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی نیز بیشتر در معرض مشکلات لثه ناشی از زخم های دهانی قرار دارند . زخم های دهانی اغلب مسری نیست و به مرور زمان برطرف میشود.


لثه و شیمی درمانی


شیمی درمانی عوارض جانبی ناخوشایندی، از جمله درد ، تورم و خونریزی لثه را به دنبال دارد. بسیاری از افراد تحت درمان سرطانی که منجر به توسعه تورم ، درد و زخم  در سراسر دهان و لثه شده است ، هستند . 

لثه و محصولات توتون و تنباکو

استعمال دخانیات و سایر محصولات توتون و تنباکو می تواند به لثه ها آسیب برساند . افراد سیگاری به مراتب  بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه قرار دارند .ممکن است دریابید که بهنگام سیگار کشیدن دچار مشکلات عدیده ای شوید ، از جمله حساسیت ،  خونریزی یا زخم های متورم یا دردناک در لثه.

لثه و هورمون ها

برخی از زنان در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار مشکلات لثه می شوند. افزایش هورمون در دوران بلوغ می تواند جریان خون در لثه را افزایش داده و منجر به قرمز، تورم و حساسیت شود .
 زنان مبتلا به التهاب لثه قاعدگی، لثه قرمزو متورم  می شود و احتمال خونریزی در مدت کوتاهی قبل از هر دوره قاعدگی بیشتر می شود. این مشکلات معمولا  پس از دوره قاعدگی فروکش میکند . 
التهاب لثه بارداری معمولا در ماه های دوم یا سوم بارداری شروع می شود و تا ماه هشتم ادامه دارد  و باعث درد، تورم، و خونریزی لثه میشود . 
استفاده از محصولات خوراکی پیشگیری از بارداری  ممکن است باعث مشکلات لثه شود.برخی از زنان در زمان یائسگی ممکن است دریابند لثه هایشان  بسیار خشک شده و در نتیجه منجر به درد و خونریزی شود.

8 نکته مهم  برای جلوگیری از درد، تورم، و خونریزی لثه 

1. مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار در روز؛ از روشهای مناسبی برای مسواک زدن دندانها پیروی نمایید. اگرمطمئن نیستید که از چه تکنیکی استفاده کنید ، از دندانپزشک یا یک متخصص بهداشت دندان کمک بگیرید.

2. استفاده از نخ دندان ؛ نخ دندان بیشتر از چند دقیقه وقتتان را نمی گیرد ، اما نخ دندان می تواند از مهم ترین عوامل در جلوگیری از بروز مشکلات لثه در حال حاضر و در آینده شود.

3. شستشوی دهان  با دهان شویه ؛ دهانشویه های ضد عفونی کننده ، باکتری هایی را که باعث بیماری لثه می شوند را کشته و ازبین می برد .

4. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل ؛ یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین C و کلسیم، ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات لثه را به حداقل برساند.

5. نوشیدنی آب فراوان ؛ خوردن آب ، به خصوص بعد از غذا ، می تواند کمک به شستن دندان ها کند.

6. عدم استعمال دخانیات ؛ اگر سیگار می کشید و یا  از دیگر محصولات توتون و تنباکو استفاده میکنید ، سعی کنید به آن ها را کنار بگذارید.

7. احتیاط در مورد مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیارسرد ؛ هنگامی که مبتلا به مشکلات لثه هستید، استفاده از نوشیدنی و غذاهای ولرم بهتر است .

8. حفظ آرامش ؛ استرس  سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش می دهد  و در نتیجه باعث افزایش التهاب در سراسر بدن ، از جمله در لثه ها می شود.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران