گلوکوم مادرزادی اولیه یک بیماری چشمی است که اززمان تولد تا 3 سالگی برای نوزادان و کودکان اتفاق می افتد. گلوکوم به گروهی ازبیماریها اطلاق می شود که منجربه آسیب دائمی به عصب بینایی می شود و درارتباط با بالا رفتن فشارداخلی چشم است.
این بیماری نادراست و ازهر10 هزارنوزاد یکی به آن مبتلا می شود و درصورتی که درمان نشود ازعلل اصلی نابینایی دوران کودکی محسوب می شود.
نوزادی که با این بیماری مادرزادی متولد می شود هیچگونه نشانه ای ندارد اما معمولاً بین 3 تا 6 ماهگی علائم بروزمی کند و دراواخر3 سالگی تشخیص داده می شود.
اگراین بیماری بموقع تشخیص داده شود درحدود 80 تا 90 درصد امکان بهبودی وجود دارد.
دریک چشم سالم مایعات ازطریق شبکه سلولی وبافتی تخلیه می شود تا فشارچشم تنظیم شده و مواد مغذی به قسمت های داخلی چشم برسد. این مایعات به فشارطبیعی چشم کمک می کند.
اما گلوکوم موجب افزایش فشارداخلی چشم درنتیجه مقاومت به جریان طبیعی مایعات چشم می شود ومایعات بدرستی تخلیه نمی شود.  تجمع مایع باعث افزایش فشارداخلی چشم می گردد.
فشاربالای چشم ناشی ازمایعات موجب آسیب بافتی می شود که عصب بینایی را تشکیل می دهد. 
عصب بینایی درپشت چشم قراردارد و ازآنجا سیگنال هایی به مغزارسال می کند تا ما قادربه دیدن باشیم.
آسیب ناشی ازگلوکوم درطول زمان و به آرامی اتفاق می افتد و هنگامی فرد متوجه این عارضه می شود که آسیب بسیارشدید بوده و فرد درحال ازدست دادن بینایی خود است و دیگرقابل درمان یا بازگشت نمی باشد.

چه عواملی باعث گلوکوم مادرزادی اولیه است؟
علت گلوکوم مادرزادی اولیه هنوزمشخص نشده است.  برخی از موارد گلوکوم ارثی است.  مشکل تخلیه نامناسب مایع در نتیجه عدم رشد کامل و یا مناسب  شبکه ای از سلول ها و بافت چشم قبل از تولد موجب بروز این عارضه می شود.
یک عامل ابتلای نوزادن به این عارضه خطر سابقه خانوادگی گلوکوم مادرزادی است.  اگر فرزند اول و دوم خانواده ای به این بیماری مبتلا باشند عوامل افزایش دهنده خطر به طور قابل توجهی برای فرزندان بعدی وجود دارد.     
 تعداد نوزادان پسری که با گلوکوم مادرزادی اولیه به دنیا می آیند حدود دو برابر نوزادان دختر است.  این بیماری گاه می تواند یک چشم را مبتلا کند اما درسه نفر ازهرچهار مورد هردو چشم مبتلا هستند.

علائم گلوکوم مادرزادی اولیه چیست؟    
سه نشانه اصلی که پدر و مادر را متوجه این بیماری می کند عبارتند از:
•    بسته شدن غیرارادی پلک
•    حساسیت شدید ودردناک به نور
•    ریزش اشک بیش از حد  
 
سایر علائم با توجه به پیشرفت بیماری عبارتند از:
•    قرنیه ابری  
•    بزرگ شدن یک یا هر دو چشم
•    قرمزی چشم

تشخیص گلوکوم مادرزادی اولیه
برای تشخیص دقیق و درست معاینه کامل چشم لازم است.  معاینه چشم نوزادان و کودکان براحتی معاینه بزرگسالان نیست به همین دلیل این معاینه دراتاق عمل و با بیهوشی انجام می شود.  مراحل معاینه عبارتند از:
•    اندازه گیری فشار چشم
•    معاینه کامل تمام قسمت های چشم
پس ازاینکه احتمال سایربیماریها که علائمی شبیه گلوکوم دارند رد شد،  آنگاه تشخیص قطعی گلوکوم داده خواهد شد.
 
  

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران