اغلب زبان به عنوان "قوی ترین ماهیچه در بدن،" محسوب می شود. زبان از ماهیچه ای تشکیل شده است که به ما اجازه ی احساس  چشیدن ، بلعیدن، و صحبت کردن را می دهد. معمولا رنگ زبان سالم  صورتی می باشد و با ندول های کوچک موسوم به پاپیل پوشش داده شده است.

 

از آنجا که به طور مداوم از زبان استفاده می شود ، بهنگام بروز مشکلاتی در زبان از جمله تغییر رنگ و درد ممکن است ناراحت کننده باشد. انواع مختلفی از مشکلات زبانی وجود دارد. خوشبختانه، بسیاری از مشکلات زبان جدی نبوده  وبه سرعت برطرف میشود.

 

پوشیده شدن سطح زبان توسط مواد باقیمانده از تجزیه غذاها، باکتری ها و سلول های مرده باعث سفید رنگ شدن آن می شود . سفید شدن زبان می تواند نشان دهنده یک عارضه خطرناک، از عفونت گرفته تا وضعیت پیش سرطانی باشد. اگر چه سفیدی زبان می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد، ولی معمولا بی ضرر و موقتی است. در برخی موارد،  تغییر رنگ یا درد زبان می تواند دلایل جدی تر، از جمله کمبود ویتامین، ایدز، و یا سرطان دهان را نشان دهد. به همین دلیل، بسیار مهم است که به هنگام بروز هر گونه مشکلات جدی در زبان  به پزشک مراحعه نمایید.

 

مواردی که باعث بروز لکه های سفید بر روی زبان می شود ؛ عبارتند از :

• لکوپلاکیا :  


این وضعیت باعث می شود سلول در دهان بیش از حد رشد کند و این به نوبه خود، منجر به شکل گیری تکه های سفید رنگی در داخل دهان، از جمله بر روی زبان شود. اگر چه این عارضه به تنهایی خطرناک نمی باشد ، اما لکوپلاکیا می تواند یک پیش ماده برای سرطان باشد. بنابراین به هنگام مشاهده و تعیین علت تکه های سفید بر روی زبان به  د ندانپزشک مراجعه نمایید. لکوپلاکیا زمانی گسترش می یابد که زبان تحریک شده باشد. این عارضه اغلب در افرادی که از محصولات توتون و تنباکو استفاده میکنند، دیده می شود. 


• برفک دهان :


برفک دهان نیز به عنوان کاندیدیاز شناخته می شود ، برفک دهان نوعی عفونت قارچی است که در داخل دهان رشد میکند. علائم این بیماری عبارت است از: تکه های سفید رنگی که اغلب  مانند پنیر در سطح دهان و زبان دیده می شود . برفک دهان  اغلب در نوزادان و سالمندان، و یا در افراد با سیستم ایمنی ضعیف دیده می شود. افراد مبتلا به دیابت و افرادی که استروئید استنشاقی برای آسم یا بیماری های ریوی استفاده می کنند، می توانند دچار برفک شوند. برفک دهان به احتمال زیاد پس از استفاده از آنتی بیوتیک ها رخ می دهد و ممکن است باکتری های "خوب" در دهان را از بین ببرد. 


لیکن پلان دهانی:


اگر شما یک شبکه ای از خطوط سفید در زبان که به ظاهر توری مانند است داشته باشید،ممکن است مبتلا به لیکن پلان دهانی شده باشید. پزشکان اغلب قادر به تعیین علت این وضعیت نیستند، که اغلب خودبخود برطرف می شود. تمرین بهداشت مناسب دندان، اجتناب از دخانیات و محدود کردن مصرف مواد غذایی که باعث سوزش دهان می شود ،ممکن است مفید باشد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران