زمانی که لیزر در اوسط دهه 90 به بازار آمد، فقط افرادی میتوانستند از آن استفاده کنند که موهای تیره و پوست روشنی داشتند. ولی خوشبختانه امروزه فناوری های جدید روانه بازار شده‌اند که به کمک آن‌ها میتوان موهای خاکستری و قرمز و بلوند را هم با لیزر رفع نمود.

لیزر. و انواع آن

امروزه لیزرهای متفاوتی برای رفع موهای زائد وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب ویژه خود را دارا میباشند ولی در مواردی هم نتیجه نهایی به ویژگی‌های فردی بیمار بستگی دارد نه فقط لیزر کاربردی.
تمام لیزرهای موجود از انرژی تابشی یا حرارتی برای رفع موهای زائد استفاده میکنند و این انرژی توسط رنگدانه ها جذب شده و فولیکلهای واقع در زیر سطح پوست را نابود میکند. نحوه و مکانیزم لیزر در رفع موهای زائد باعث ایجاد انواع متفاوتی از دستگاههای لیزر می‌شود.
معروفترین لیزرهای موجود عبارتند از: الکساندرایت، رابی، دیود، ان دی یاگ.
نتایج حاصل از به کارگیری تمام این لیزرها موفقیت آمیز بوده است ولی قطعا دستگاه لیزر کاربردی برای افراد تیره پوست با افراد روشن پوست متفاوت خواهد بود.

چرا لیزر موهای روشن دشوارتر است؟

موهای بلوند و قرمز و خاکستری رنگدانه کمتری دارند و به همین دلیل رفع آن‌ها با لیزر دشوارتر است. پرتوها و حرارت لیزر هم توسط رنگدانه های تیره جذب می‌شوند. بنابراین لیزر با دشواری بیشتری میتواند این موها را هدف قرار دهد.

کدام دستگاه لیزر میتواند به خوبی موهای زائد را رفع کند؟

دستگاه ویژه برای رفع موهای روشن صورت و یا بدن وجود دارد با نام: ان دی یاگ. این دستگاه سابقه درخشانی در رفع انواع موها از انواع پوست های موجود در مقیاس فیتزپاتریک دارد ولی احتمال بروز نتایج طولانی مدت در این روش به نسبت سایر روشها کمتر است.

نتایج حاصل از لیزر موهای روشن چیست؟

بیمار باید حتماً نکات و دستورات لازم پیش و پس از لیزر درمانی را رعایت نماید و این موضوع هیچ ارتباطی با نوع پوست و موی وی ندارد. همچنین ممکن است فرد کمی حس ناراحتی در طی جلسات درمانی داشته باشد. بیشتر بیماران این درد را همانند ضربات یک باند لاستیکی بروی پوست خود توصیف میکنند.
تعداد جلسات درمانی هم با توجه به وضعیت فرد متفاوت خواهد بود ولی حدود شش جلسه درمانی میتواند باعث رفع موهای زائد تا دو سال شود. احتمال بروز عوارض جانبی برای افرادی با موهای روشن و موهای تیره یکسان است و این افراد هم حتماً باید پیش از لیزر موهای زائد به خوبی در خصوص مرکز و متخصص مربوطه تحقیق نمایند. موفقیت حاصل از این روش به میزان زیادی به اعتبار و توانایی متخصص مربوطه وابسته است بنابراین فرد باید حتماً در این انتخاب دقت نماید.

مقاله مرتبط: لیزر موهای زائد درافراد تیره پوست
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران