عامل ایجاد کننده بیماری لثه ، باکتریایی هستند که در محیط دهان وجود داشته و به بصورت لایه بیرنگ و چسبنده به هم بر روی سطح دندان و لثه تجمع می یابند. اگر التهاب لثه با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ماندگار شود ، عفونت به بافتهای عمیق تری چون استخوان دندان سرایت نموده و در نهایت منجر به التهاب لثه ،  لقی و از دست دادن دندان می گردد.

تشخیص بیماری لثه معمولا ساده است . این تشخیص بر اساس شرح علائم بیماری و معاینه دهان بیمار صورت می پذیرد. دندان پزشک هنگام معاینه به دنبال پلاک و جرم ایجاد شده بر روی دندان ها خواهد بود.طی معاینه ای دندانی ، دندانپزشک معمولا به بررسی موارد زیر نیزمی پردازد :

  • خونریزی لثه، تورم، سفتی و عمق کیسه ها ( هر چه عمق کیسه ها بیشتر باشد ، شدت بیماری نیز حادتر خواهد بود)
  • میزان حساسیت و حرکت دندان ها  
  •  ترتیب قرار گیری دندان ها
  • استخوان فک ، برای کمک به تشخیص شکست استخوان در اطراف دندان ها


درمان بیماری لثه 
هدف از درمان بیماری لثه چسباندن مجدد لثه ها به دندان سالم ؛ کاهش تورم و عمق کیسه ها ، کاهش خطر ابتلا به عفونت و جلوگیری از پیشرفت بیماری است. 
درمان بیماری لثه به سلامت کلی افراد بستگی دارد .بهترین گزینه برای درمان بیماری لثه رعایت بهداشت دهان و دندان است ، اما هر از چند گاهی  ممکن است نیاز به استفاده از روش های دندانپزشکی ( جراحی) باشد .


پیشگیری از بروزبیماری لثه

بهترین روش برای پیشگیری از بیماری لثه رعایت مناسب بهداشت دهان است که این مراقبت ها باید از زمان کودکی شروع شده و بطور ثابت در تمام زندگی ادامه پیدا کند. این مراقبت ها شامل مسواک زدن دندان ها دو بار در روز هر روز صبح و قبل از خواب شبانه و نیز حداقل یک بار نخ دندان کشیدن در روز است. با این وجود بهتر است که پس از هر بار صرف غذا یا تنقلات یا در زمان های پیشنهادی دندان پزشک دندان های خود را مسواک بزنید. تمیز کردن کامل دندان ها با مسواک و نخ دندان باید هر بار برای سه تا پنج دقیقه انجام شود. استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن این امکان را ایجاد می کند که ذره های غذا و باکتری های گیر افتاده در بین دندان ها از محل خارج شوند. علاوه بر این، لازم است که فرد بطور منظم برای تمیز کردن دندان ها خود با دندان پزشک یا متخصص دهان و دندان ملاقات کند و معمولاً فواصل زمانی آن هر شش تا 12 ماه است.

دیگر تغییراتی که خطر، شدت و سرعت پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد ،عبارتند از:

 

عدم استعمال دخانیات

 مصرف دخانیات یکی از اصلی ترین و خطرسازترین عامل ابتلا به پریودنتیت است. احتمال اینکه افراد سیگاری هفت مرتبه در مقایسه با افراد غیر سیگاری دچار بیماری های لثه شوند ،بیشتر بوده  و همچنین کشیدن سیگار می تواند شانس درمان را کاهش دهد.

 

کاهش استرس  

استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن  را برای مقابله با عفونت کاهش دهد.


حفظ یک رژیم غذایی متعادل
 تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن برای مقابله در برابرعفونت کمک می کند. خوردن غذاهایی با خواص آنتی اکسیدانی  برای مثال، غذااهایی که حاوی ویتامین E (روغن های گیاهی، آجیل، سبزیجات ) و ویتامین C (مرکبات، کلم بروکلی، سیب زمینی)  باشند ، می تواند به ترمیم بافت آسیب دیده بدن کمک کند .


پرهیز از فشار وارد آوردن به دندانهای  آسیاب  
فشار وارد کردن بیش از حد به دندانها ممکن است به بافت های حمایت کننده دندان آسیب برساند و منجر به لق شدن دندانها شود .

 

بیماریهای لثه بسیاز حائز اهمیت می باشد زیرا در صورت عدم درمان می توانند منجر به از دست دادن دندان شوند. بیماری لثه می تواند منجر به بروز کیست و عفونت لثه شود که در این صورت این عفونت می تواند به دیگر نواحی بدن مانند ریه نیز منتقل شود و همچنین ممکن است بیماری لثه ، دیابت را تشدید کند به همین دلیل مهم است هر زمانی که علائم بیماری های لثه را مشاهده کردید به دندان پزشک مراجعه کنید.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران