تحقیق جدیدی که درسال 2016 انجام شده نشان داده که احتمال ابتلای مردانی که شمارش اسپرمی پایین دارند به دیابت و پوکی استخوان بیشتراست.

سوخت و سازبدن با ایجاد تغییرات شیمیایی درسلول ها موجب دریافت انرژی ازمواد غذایی می شود.  اما بیماریهای متابولیک مانع انجام این روند می شوند.

حدود 15% اززوج ها نابارورهستند وعامل نیمی ازاین ناباروی ها مردان هستند.  مطالعاتی که پیش ازاین صورت گرفته بیانگراین نکته بوده است که مردانی که ازکیفیت پایین مایع منی برخوردارند،  عمرکوتاهتری دارند.  اما هنوزمشخص نیست که آیا کاهش تستوسترون با مشکلات پوکی استخوان و مشکلات متابولیک درمردان جوان ربطی دارد یا خیر.

دریک مطالعه محققین سطح هورمون های جنسی و تراکم استخوان و سطح قند خون را درمردان مقایسه کردند.  سطح قند خون یک سوم افرادی که مشکلات ناباروری داشتند بیشتر ازحد طبیعی بود. ستون فقرات این افراد همچنین مواد معدنی استخوانی کمتری درمقایسه با کسانی که سطح تستوسترون آنها طبیعی بود، داشت.   

مردان با تستوسترون پایین ، در مقایسه با مردانی که مشکلات باروری دارند اما سطح هورمون آنها طبیعی است علائمی مانند تری گلیسیرید بالا، نشانه هایی از مقاومت به انسولین و افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک  را دارند. 

با توجه به خطرابتلا به دیابت، مردانی که سطح تستوسترون آنها پایین است و چاق هستند باید فعالیت بدنی خود را بیشترکرده و تلاش کنند تا وزن خود را پایین بیاورند.

همچنین درمان با تستوسترون راهکاردیگری برای جلوگیری ازبروزبیماری های متابولیک است.  درمان با تستوسترون به بهبود مشکلات سوخت و سازبدن و تراکم مواد معدنی استخوان منجرمی شود.

مطالعات ارتباط میان تستوسترون پایین و سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی و پوکی استخوان درمردان سالمند را نشان داده است و درمان این مشکلات با تستوسترون مستلزم بحث های زیادی است.

پایین بودن تستوسترون درمردان سالمند نشاندهنده ضعف سلامتی عمومی آنها است. اما پزشکان تمایلی به درمان مردان سالمند با تستوسترون به دلیل خطرات ناشی ازآن ندارند.  درحالی که این کاردرمردان سالمی که به بیماری خاصی مانند سرطان پروستات مبتلا نیستند توصیه می شود.  

درمان با تستوسترون پروسه پیچیده ای دارد. 


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران