از آنجا که به طور مداوم از زبان خود استفاده میکنید، بهنگام بروز مشکلات در زبان از جمله تغییر رنگ و درد ممکن است آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. انواع مختلفی ازعلائم و مشکلات زبان وجود دارد که خوشبختانه، بسیاری از مشکلات زبان جدی نمی باشند وبه سرعت درمان میشوند.

در برخی موارد،  تغییر رنگ یا درد زبان می تواند دلایل جدی تر، از جمله کمبود ویتامین، ایدز، و یا سرطان دهان داشته باشد . به همین دلیل، بسیار مهم است که به هنگام بروز هر گونه مشکلات جدی با زبان  به پزشک مراجعه نمایید.

 

عوامل موثر در قرمزی زبان 
عوامل متعددی می تواند باعث قرمزی یا رنگ صورتی زبان شود. علل احتمالی عبارتند از:

 

  • کمبود ویتامین:

 کمبود اسید فولیک و ویتامین B-12 ممکن است باعث شود زبان درظاهر مایل به قرمز شود.

 

  • زبان جغرافیایی :

 این وضعیت، به عنوان التهاب خوش خیم زبان  شناخته شده است، هنگام بروز این حالت ، ظاهر زبان ، نقشه مانند یا جغرافیایی می شود و لکه های صاف و قرمز روشن در اندازه ها و اشکال گوناگون در سطح بالایی زبان ایجاد می شود. در این شرایط ناراحتی در سطح زبان نیز احساس می شود.احساس سوزش یا درد ممکن است با خوردن غذاهای داغ ، تند یا اسیدی بدتر شود. اگر درد و ناراحتی در این شرایط بیشتر شد ؛ ممکن است پزشک داروهای موضعی را برای کاهش درد و التهاب تجویز نماید.

 

 

  • تب مخملک: 

احتمال اینکه افراد مبتلا به عفونت دچار قرمزی زبان شوند ، بیشتر است . اگر دچار تب بالا و قرمزی زبان  شدید ،  فورا به پزشک مراجعه نمایید این علائم ممکن است نشانه ی تب مخملک باشد . برای درمان تب مخملک معمولا از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود .

 

  • سندرم کاوازاکی: 

این بیماری، معمولا در کودکان زیر 5 سال دیده می شود و می تواند رگ های خونی در بدن را تحت تاثیر قرار داده و زبان به رنگ قرمز روشن درآید. در فاز شدید این بیماری، کودکان اغلب دچار تب بسیار بالا ،  قرمزی و تورم در دست ها و پاها می شوند.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران