منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
آیا نکروز بدون عمل درمان دارد؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

نوع درمانی که برای نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران مفید  است بستگی به این دارد که بیماری چقدر زود یا چه اندازه دیر تشخیص داده شده و یا درمان میشود.

این بیماری به علت نرسیدن خون به سر استخوان ران ایجاد میشود.  بر اثر نرسیدن خون، سلول های استخوان میمیرند. مرگ سلول های استخوانی موجب نرم شدن استخوان شده و بدنبال آن شکل سر استخوان ران تغییر میکند.

در صورتی که بیماری زود تشخیص داده شود هنوز سراستخوان ران تغییر شکل  نداده است. در این زمان میتوان با انجام عمل جراحی دکمپرشن و ایجاد سوراخ در  سر استخوان  ران تا حدود زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و مانع از تغییر شکل سر استخوان شد.

اگر بیماری دیر تشخیص داده شده و سر استخوان ران تغییر شکل داده باشد تنها راه برای غلبه بر درد بیمار انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران است.

در مراحل پیشرفته میتوان بیماری را با یک تصویر رادیوگرافی ساده لگن تشخیص  داد ولی وقتی بیماری در مراحل ابتدایی خود است تشخیص آن معمولا با استفاده از ام آر آی داده  میشود.

سیاه شدن سر استخوان ران در بسیاری از موارد دو طرفه است. در این موارد معمولا در یک طرف بیماری پیشرفت بیشتر و در طرف دیگر پیشرفت کمتری دارد. در طرفی که بیماری بیشتر پیشرفت کرده است معمولا درد در ناحیه لگن و کشاله ران احساس میشود ولی ممکن است در طرف دیگر دردی احساس نگردد.

پس عدم وجود درد رد کننده این بیماری نیست. وقتی در ام آر آی نکروز در هر دو طرف لگن دیده میشود و بیماری در مراحل ابتدایی خود است هر دو سمت باید عمل شوند. اتفاقا در سمتی که درد وجود نداشته و بیماری هنوز پیشرفتی نکرده است نتایج عمل جراحی بسیار بهتر است.

مجموعه پزشکان سبزو سالم

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه