منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
برای کاهش استرس شدید تنها راه فقط استفاده از قرص های بنزودیازپین هست؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

کلردیازپوکساید موارد مصرف و عوارض

@gyrusclinic

کلردیازپوکساید برای درمان اضطراب و ترک الکل استفاده می شود.این دارو با عنوان  لیبریوم ® نیز نامیده می شود و بصورت کپسول و قرص با دوزهای 5 و10 میلی گرمی در دسترس است.

کلردیازپوکساید از دسته داروهای بنزودیازپینی است که بواسطه ماده شیمیایی به نام گابا (GABA) کار می کند. کلردیازپوکساید برای مدت کوتاه و اغلب فقط برای چند روز داده می شود.به دلیل احتمال وابستگی ، این دارو را نباید برای بیش از چهار هفته مصرف نمود.

 اثرات بنزودیازپین ها در بدن:

کاهش اضطراب : در دوزهای پایین، بنزودیازپین ها داروهای ضد اضطراب خوبی هستند.این داروها اثر ضد اضطراب خود را عمدتا از طریق افزایش انتقال گابا و در نتیجه مهار مدارهای عصبی در سیستم لیمبیک مغز اعمال می کنند.

اثرات آرام بخش و خواب آور : همه  بنزودیازپین ها  در دوزهای بالاتر دارای خواص آرام بخش و خواب آور هستند.

فراموشی :اختلال موقت حافظه با استفاده از بنزودیازپین ها بسیار شایع است( اختلال در توانایی فرد برای یادگیری و تشکیل خاطرات جدید) ولی تقریبا همیشه موقت است و با قطع دارو این حالت برطرف می شود.

ضد تشنج : بسیاری از بنزودیازپین ها فعالیت ضد تشنجی دارند و برخی از آنها برای درمان صرع  و سایر اختلالات تشنجی استفاده می شود.

شل کننده ی عضلانی : در دوزهای بالا ، بنزودیازپین ها باعث شل شدن اسپاسم ماهیچه های اسکلتی می شوند و این اثر را احتمالا با افزایش مهار پیش سیناپس در طناب نخاعی اعمال می کنند.

@gyrusclinic

موارد استفاده:

اختلالات اضطرابی : بنزودیازپین برای درمان علائم اضطراب ثانویه به وحشت ، اختلال اضطراب منتشر ، اختلال اضطراب اجتماعی ، اضطراب عملکرد ، اختلال استرس پس از سانحه ، اختلال وسواس و اضطراب شدید گاهی اوقات با ترس های خاص ، مانند ترس از پرواز موثرند.

این داروها نباید برای کاهش تنش ناشی زندگی روزمره مورد استفاده قرار بگیرند وفقط باید برای درمان اضطراب شدید مداوم استفاده شوند.

در میان داروهای بنزودیازپینی؛ کلونازپام ، لورازپام  و دیازپام و کلردیازپوکساید اغلب در بیماران با اضطراب ترجیح داده داده می شوند.و به دلیل خاصیت اعتیاد آور داروهای این گروه، بنزودیازپین ها معمولا برای استفاده طولانی مدت مصرف نمی شوند.

بنزودیازپین ها برای اختلالات خواب،بعضی انواع تشنج و بعضی اختلالات عضلانی نیز بکار می روند.

کلردیازپوکساید برای کاهش علائم ترک الکل نیز در کوتاه مدت استفاده می شود.

@gyrusclinic

عوارض جانبی:

خواب آلودگی و گیجی : این ها شایع ترین عوارض جانبی از بنزودیازپین ها می باشد.

اختلال تعادل در دوزهای بالا رخ می دهد و مانع فعالیت های که نیاز به هماهنگی حرکتی دقیق دارند می شود( مانند رانندگی خودرو ). اختلال شناختی ( کاهش یادآوری بلند مدت و اختلال در کسب دانش جدید)  نیز می تواند با استفاده از بنزودیازپین ها رخ می دهد.

@gyrusclinic

هشدارها:

بنزودیازپین ها باید با احتیاط در درمان بیماران مبتلا به بیماری کبدی استفاده شود.همچنین از مصرف این داروها در بیماران مبتلا به گلوکوم با زاویه حاد باید اجتناب شود.

مصرف همزمان الکل با بنزودیازپین ها می تواند باعث تشدید اثرات خواب آلودگی و افت سطح هوشیاری گردد.

دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا

دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 مدیر دپارتمان اختلالات خواب مجموعه پزشکان جایروس

مجموعه پزشکان سبزو سالم

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه