منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام میخواستم عوارض سروتونین یا زولوفت رو بدونم. آیا عارضه سندرم استیونس جانسون شایعه؟ میزان شیوعش چقدره؟
پاسخ
دکتر مهدی وزیریان دکتر مهدی وزیریان
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

با سلام

-علائم اولیه ی استیونس جانسون، بسیار ساده هستند و در ابتدا ممکن است با یک سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته شود و همین امر علت پیشرفت این بیماری در بسیاری از موارد است.

-عارضه با سرفه های همراه با خلط غلیظ و چرکی، سردرد، بی قراری، احساس درد در مفاصل شروع می شود پس از آن ممکن است در سطح بدن بیمار ضایعات پوستی قرمز، متورم، پوسته دهنده، تاول، زخم و در نهایت نکروز بروز کند که معمولا این علائم از صورت آغاز می شود اما بطور کلی بیشتر در نواحی بالاتر از قفسه ی سینه بروز می کند. ضایعات پوستی استیونس جانسون می توانند کهیر مانند و بهم پیوسته باشند اما عموما بدون خارش هستند.

-محل بروز ضایعات در هر نقطه ای از بدن می تواند باشد اما بیشتر در کف دست و پا، ناحیه ی پشت دست و سطح داخلی ساعد و بازو مشاهده شده است.

-راش های پوستی کهیر مانند نیز بشتر برروی تنه نمایان می شوند

-در ادامه ضایعات چشمی بروز می کنند که در معاینه ی چشمی علایمی همچون برگشتگی مژه ها به داخل چشم، تورم و التهاب پلک، اختلال غدد زیر پلک و خشکی شدید چشم، قرمزی و افزایش عروق خونی در اطراف قرنیه همرا ه با سخت شدن، کدر شدن، التهاب و حتی پارگی قرنیه مشاهده می شود.رفته رفته علایم داخلی با پیشرفت ضایعات نمایان می شوند و زندگی بیماررا به خطر می اندازد.

افراد با نقص سیستم ایمنی و افراد مبتلا به تومورهای مغزی که تحت اشعه درمانی قرار می گیرند و علایم شبه صرع از خود نشان می دهند بیشتر در معرض خطر هستند.

احتمال بروز این اختلال در افرادی که سرعت متابولیسم از نوع استیلاسیون در آنها پایین است بیشتر دیده شده است.

مصرف هم زمان دو یا چند قلم از داروهایی که عارضه استیونس جانسون با آنها گزارش شده خطر بروز این سندرم را افزایش می دهد.

آنتی بیوتیک ها شایع ترین علت بروز استیونس جانسون بوده اند و بدنبال آن ضددردهای غیر استروییدی، ضدسرفه و سرماخوردگی، داروهای ضدصرع، ضد نقرس و برخی داروهای ضد ویروس نیز گزارشاتی مبنی بر بروز این عارضه را داشته اتند

سیپروفلوکساسین، پنی سیلین ها و سولفادیازین ها،آزیترومایسین، فنی تویین، کاربامازپین و اکس کاربامازپین، والپروییک اسید، لاموتریژین، باربیتورات ها، ضدویروس ها( همچون نویراپین، ایندیناویر)،مدافنیل، آلوپورینول، میرتازاپین، اینفلکسیمب،آدالیمومب، کوکایین، سرترالین، پنتوپرازول، ترامادول،پیروکسیکام . ملوکسیکام و...می باشد.

داروهای ضد التهاب غیراستروییدی و سولفونامیدهابیشترین گزارشات وقوع استیونس جانسون را در آمریکا داشته اند در حالی که آلوپورینول بیشترین گزارش را در جنوب آسیا (مالزی، سنگاپور،تایوان و هنگ کنگ)داشته است.

خیابان جردن ،نرسیده به چهار راه جهان کودک ،کوچه صانعی ،پلاک 1،ساختمان نور.لطفا جهت هماهنگی برای مشاوره تلفنی با شما زیر تماس بگیرید 09307473322 02188190115 09301331580

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه