منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
با سلام و سپاس از عزیزانی که این امکان را برای افزایش آگاهی افراد فراهم نموده اند. سوالی داشتم در خصوص ضایعه ای که به صورت یک لکه اولیه روی زبان بنده شکل گرفت و تا الان که حدود دوسال است به مرور زمان توسعه یافته است. شکل ظاهری آن با آنچه که در مورد زبان جغرافیایی شنیده و خوانده ام متفاوت است. لطفا بفرمایید این چه نوع بیماری است و چاره چیست؟ با تشکر
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

✔️زبان طبیعی در تمام طول خود نسبتاً مسطح است اما زبان شیاردار شیارها یا شکاف‌های عمیقی در میانه خود دارد. در این وضعیت ممکن است شما یک یا چند شیار با عمق و اندازه‌های مختلف در زبان خود داشته باشید. زبان شیاردار رویدادی نسبتاً شایع است. بین دو تا پنج درصد از جمعیت امریکا زبان شیاردار دارند و تخمین زده می‌شود که در سرتاسر جهان حدود بیست درصد از مردم زبان شیاردار دارند.

⭕️علائم زبان شیاردار

ظاهر زبان شیاردار همانند این است که زبان شکاف‌های طولی برداشته است. شیارهای عمیق موجود در زبان معمولاً کاملاً مشهود است و این تشخیص این وضعیت را برای پزشک یا دندان‌پزشک ساده می‌سازد. بخش میانی زبان اغلب بیشتر از همه جا تحت تأثیر قرار می‌گیرد اما ممکن است شکاف‌های در نواحی دیگر زبان نیز ایجاد شوند.

ممکن است همراه با زبان شیاردار، ناهنجاری بی‌خطر دیگری را نیز در زبان تجربه کنید که زبان جغرافیایی نامیده می‌شود.

زبان جغرافیایی به خاطر ظاهر خود که شبیه به خطوط نقشه جغرافیایی است، به این نام خوانده می‌شود. زبان معمولی پوشیده از برجستگی‌هایی به نام پرزهای چشایی است. در زبان جغرافیایی برخی نواحی زبان فاقد این پرزها است. لکه‌های بدون پرز چشایی به رنگ قرمز و با سطحی صاف دیده می‌شوند.

زبان جغرافیایی یا زبان شیاردار خطری ندارند و مسری نیستند و ممکن است هر زمانی در طول عمر خود به آن دچار شوید.

⭕️علت‌های زبان شیاردار

محققان هنوز علت زبان شیاردار را دقیقاً شناسایی نکرده‌اند. طبق گزارش آکادمی بیماری‌های دهان آمریکا، تصور می‌شود که این نوع زبان یکی از انواع گوناگون زبان طبیعی است. ابتلا به سندرم داون و سندرم ملکرسون – روزنتال، احتمال زبان شیاردار را افزایش می‌دهد. سندرم داون که تریزومی نیز خوانده می‌شود، یک وضعیت ژنتیکی است که میتواند انواع نواقص روانی و فیزیکی ایجاد نماید. افرادی که سندرم داون دارند، سه نسخه کرومزوم ۲۱ به جای دو عدد دارند.

?این احتمال هم وجود دارد که یک ارتباط ژنتیکی باعث ایجاد زبان شیاردار شود. این وضعیت اغلب در خانواده‌ها با شدت بالاتر دیده می‌شود. مردان بیشتر از زنان دچار زبان شیاردار می‌شوند.

⭕️درمان زبان شیاردار

✔️زبان شیاردار معمولاً نیازی به درمان ندارد. بهداشت مناسب دهان و دندان بسیار مهم است چون باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌توانند در شیارها تجمع یافته و منجر به بوی بدن دهان و افزایش احتمال پوسیدگی دندان شوند.

?مراقبت‌های منظم و معمول دهان از جمله مسواک و نخ دندان باید انجام شود. باید سالی دو مرتبه برای تمیزکاری حرفه‌ای به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

رنگ قرمز زبان نشان از چه بیماری می باشد ؟

از آنجا که به طور مداوم از زبان خود استفاده میکنید، بهنگام بروز مشکلات در زبان از

??بقیه مطلب در لینک زیر ??

http://sabzosalem.com/artlink/917

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

مواردی که باعث بروز لکه های سفید بر روی زبان می شود ؛ عبارتند از : لکوپلاکیا ، برفک دهان و لیکن پلان دهانی .

به هنگام مشاهده و تعیین علت تکه های سفید بر روی زبان حتما در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مجموعه پزشکان سبزو سالم

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه