منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام دکتر، همسر من 30 سالشه و بارداره. این اولین فرزند ما است. ما چهار سال پیش ازدواج کردیم و او فورا باردار شد. اما، از آنجایی که آماده نبودیم، با استفاده از دارو به بارداری پایان دادیم. در حال حاضر همسرم یک سونوگرافی از لگن داده. بهش سه تا ملاحظات داده شده: رحم دو طرفه، دهانه 3.7 میلیمتر و طول گردن رحم 3.5 سانتی متر است. علاوه بر این، تنها یک جنین زنده با FHR 165 بار در دقیقه و 15 هفته رشد داخل کانال سرویکس مشاهده شد. دکتر گفت که کانال سرویکس باید تا پایان بارداری بسته شود. بنابراین، به همسرم استراحت مطلق را توصیه کرد و آمپول Proluton Depot 500 میلی گرم و تزریق Hucog را هم تجویز کرد. به غیر از این، از او خواست که برخی داروها را مصرف کند. آیا می توانید کمکمون کنید؟ ریسک و تاثیر رحم دو طرفه چیست؟ کانال سرویکس تا 3.7mm باز است. تأثیرش چی میتونه باشه؟ آیا جنینمون در معرض خطر است؟ من درباره آزمایشات خیلی نگران هستم. اگر کانال سرویکس باز شده باشد، آیا به باز شدن ادامه می دهد یا می تواند بدون مداخله دستی مانند سرکلاژ دوباره بسته شود؟ آیا اقدامات دیگری وجود دارد که باید انجام شود؟ هر گونه اطلاعات شما کمکمان خواهد کرد.
پاسخ
دکتر پزشكان سبز و سالم - ٢ دکتر پزشكان سبز و سالم - ٢
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام،

• رحم معمولا از دو شاخ شکل میگیرد که با هم ترکیب می شوند و فیوز می شود. ظرف چند هفته، دیوار بین این دو شاخ به تدریج ناپدید می شود، و به شکل یک رحم با یک حفره واحد تبدیل می شود. در خصوص همسر شما احتمالا یا رحم دوطرفه (زمانی که دو شاخ به طور کامل باهم یکی نمی شود) و یا رحم جدا (زمانی که دیوار در بین است به طور کامل ناپدید نمی شوند) است. این را فقط در یک اسکن معمولی نمی توان تشخیص داد. این را می تواند توسط اسکن سه بعدی یا MRI یا هیسترو لاپاراسکوپی تشخیص داد. اما لازم نیست در مورد این موضوع نگران باشید چون هر دو نتیجه مشابهی دارند.

• معمولا هنگامی که چنین مشکلات مادرزادی در شکلگیری رحم به وجود می آید، قطر رحم از بین خواهد رفت، یعنی فیبرهای عضلانی رحم به طور هماهنگ عمل نمی کنند.

• از آنجا که در اسکن شما، طول گردن رحم بیشتر از 2.5 سانتی متر است، طبیعی است. اما، کانال سرویکس باید بسته شود. در برخی از بارداری ها این کانال تا پایان دوران بارداری باز می ماند، و نوزاد به طور معمول به دنیا می آید. اما در یک خانم مبتلا به مشکلات رحمی، پس از هفته 18 تا 20 حاملگی احتمال بروز خطر وجود دارد. این به این دلیل است که تا آن زمان، وزن جنین بر روی دهانه رحم قرار نمی گیرد. اما، هنگامی که جنین به هفته 18 تا 20 می رسد، وزنش بر روی دهانه رحم، بدون در نظر گرفتن موقعیت مادر است.

• هنگامی که شروع به باز شدن می کند، تقریبا غیر ممکن است که آن را متوقف کنید و به سقط جنین منجر می شود. غشای در معرض فلور واژن در خطر پارگی است. بنابراین، حاملگی باید متوقف شود. حتی مادر در حین بارداری نیز در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارد. همانطور که فضای داخل رحم به وسیله این دیواره به خطر می افتد، جنین شروع به فشار وارد ساختن می کند. همچنین، با نزدیک شدن به زمان زایمان، جنین چرخش ندارد و سرش به سمت پایین تغییر موقعیت نمی دهد. که در این مورد به سزارین نیاز است.

• بنابراین، ایده آل ترین و ثابت شده ترین روش این است که یک سرکلاژ سرویکس یا شیرودکار انجام دهید. این عمل در هفته 14 تا 16 در سطح داخلی سرویکس، دهان رحم و داخل محدوده دهانه رحم انجام می شود. همسرتان به مدت 1 یا 2 هفته باید در بیمارستان بستری شود و برای اد امه بارداری به استراحت مطلق نیاز دارد. کودک در هفته 40 به دنیا می آید.

• طی دوران بارداری، به صورت دوره ای هر سه تا پنج روز در هر ماه از آنتی بیوتیک استفاده شود تا از عفونت مهبل اجتناب کنید. همسرتان می تواند تزریق را تا هفته 20 ادامه دهد و سپس آن را متوقف کند. او باید از ابتلا به هرگونه عفونت، به ویژه عفونت دستگاه ادراری، عفونت تنفسی و گاستروانتریت پیشگیری کند.

• دو تا سه ماه بعد از زایمان یک اسکن سه بعدی یا MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) برای یافتن دقیق مشکل رحم انجام دهید. این مشکل را بررسی و حل نمایید تا در بارداری بعدی، از این لحاظ اضطراب نداشته باشید. امیدوارم توانسته باشم کمک کنم.

موفق باشید.

Www.sabzosalem.com

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه