منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام دکتر من اندومتریوز دارم، دکتر یک بار در روز دوفاستون 10 میلیگرم تجویز کرده. اما، من تخمک گذاری ندارم، و دارم سعی می کنم باردار شم. آیا می توانم ویتکس 20 میلی گرم مصرف کنم؟
پاسخ
دکتر پزشكان سبز و سالم - ٢ دکتر پزشكان سبز و سالم - ٢
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام،

صحبت را با چند واقعیت مهم در خصوص اندومتریوز شروع میکنم.

• هر ماه، زمانی که یک خانم پریود می شود، بیشتر خون از طریق دهانه رحم خارج می شود، اما بخش کوچکی از آن از طریق لوله ها به شکم می رسد. این خون بر روی تخمدان ها و رحم قرار می گیرد. این خون به تدریج چسبندگی زیادی ایجاد می کند و زمانی که چسبندگی کشیده شود باعث ایجاد علائم درد در طول پریود و مقاربت می شود. این وضعیت پیشرونده است و هر ماه این درد و چسبندگی همچنان افزایش می یابد.

• حالا می توانید تصور کنید راه حل چیست، توقف پریود. برای شما بهترین روش، بارداری است. شما 10 ماه پریود نخواهید شد و بعدا هم تا زمانی که تغذیه با شیر مادر را قطع نکنید پریود نمی شوید.

• قرص دوفاستون، هورمون پروژسترون است که همان هورمون تولید شده توسط تخمدانها در نیمه دوم پریود است. این قرص باعث می شود که پوشش داخلی رحم نازک شود و هنگامیکه به طور مداوم مصرف شود، مانع از افزایش هورمونی و کاهش آن برای تخمک گذاری می شود. به همین دلیل است که شما تخمک گذاری نمی کنید. این قرص مناسب زمانی است که شما قصد بارداری ندارید.

• مطمئن نیستم که قرص ویتکس مفید باشد. تنها می توانم پیشنهاد کنم که مصرف دوفاستون را متوقف کنید، بدین تریتیب چند روز بعد پریود خواهید شد. فقط موارد زیر را هم بررسی کنید:

1. تجزیه و تحلیل اسپرم مردانه حداقل دو بار، با فاصله چهار هفته از هم انجام شود. ترجیحا در مرکز ناباروری (آزمایش توسط آندرولوژیست انجام شود) و قند خون.

2. قند خون و وضعیت تیروئید شما بررسی شود.

3. اسکن سونوگرافی برای ارزیابی رحم، تخمدان و آدنکس انجام شود.

4. تایید ورودی لوله ها، که مهم ترین مساله است. این لوله ها بین رحم و تخمدان قرار دارند (پلی که در آن اسپرم با تخمک یکی می شوند و تشکیل یک جنین را می دهد). این اندازه فولیکول مو است و در اسکن دیده نمی شود. دهانه لوله کوچک می تواند به آسانی مسدود شود. بنابراین با HSG (hysterosalpingogram) یا SSG (sonosalpingography) یا لاپاروسکوپی انجام شود.

• در آندومتریوز، لوله می تواند مسدود شود، و مهم نیست که چقدر کیفیت تخمک و اسپرم خوب باشند، ممکن است به هیچ وجه باهم لقاح نکنند. پس از انجام تمام آزمایشات، تحت نظارت پزشک، تخمک گذاری را آغاز کنید. بارداری را با استفاده از روش های کوچک به تأخیر نیندازید. اندومتریوز شما هر ماه پیشرفت می کند.

Www.sabzosalem.com

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه