منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
من چند بار پاپ اسمير دادم چيزي نشون نداده من دچار مقاربت دردناك هستم و سوزش دارم
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

تست پاپ اسمیر

در سنین بالاتر مراقبت های پیشگیرانه ابعاد تازه ای به خود می گیرد و شامل انجام پاپ اسمیر سالانه پس از ۲۱ سالگی (و در کسانی که زود تر ازدواج کرده اند انجام پاپ اسمیر ۳ سال پس از ازدواج) می شود. تست پاپ اسمیر که برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم طراحی شده یک نمونه برداری ساده و بدون درد از دهانه رحم است که باید سالانه در تمامی زنان انجام شود و چنانچه تا ۳۰ سالگی بدون هیچ مشکلی تکرار شده باشد بعد از آن می تواند هر ۲ یا ۳ سال یک بار تکرار شود.

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دوست عزیز ، میتوانید به وب سایت www.gyrusclinic.com مراجعه کنید و از جناب دکتر سینا قاسمی نوبت ویزیت بگیرید . دیسپارونی یک اصطلاح پزشکی برای درد در طول رابطه جنسی (یا مقاربت دردناک) است و به معنای احساس درد در هنگام دخول یا قبل یا بعد از آن، می‌باشد. بسیاری از زنان در مقاطعی از زندگی خود با این مشکل مواجه می‌شوند. مقاربت دردناک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، از مشکلات ساختاری بدن گرفته تا مشکلات فیزیولوژیکی.

دلایل فیزیکی مقاربت جنسی دردناک، بسیار مختلف و متعدد هستند. پی بردن به دلیل نزدیکی دردناک به این موضوع بستگی دارد که درد تنها هنگام دخول در طول رابطه جنسی احساس می‌شود یا این که درد با قرار گرفتن هر جسمی‌ در واژن (حتی تامپون) احساس می‌شود. در بسیاری از موارد، عوامل احساسی نیز در مقاربت‌های جنسی دردناک، دخیل هستند.

درد در هنگام دخول (دخول دردناک)

درد واژن درهنگام دخول ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

مرطوب نبودن واژن به اندازه کافی: مرطوب نبودن واژن ممکن است به این علت باشد که شخص قبل از دخول به اندازه کافی تحریک نشده است. اما مرطوب نبودن واژن ممکن است به علت کاهش ترشح استروژن نیز باشد. کاهش ترشح استروژن ممکن است بر اثر عوامل زیر ایجاد شود:

شیر دهی به کودک

برداشتن تخمدان‌ها با عمل جراحی

انجام شیمی‌درمانی برای درمان سرطان

بعد از هورمون درمانی برای درمان سرطان سینه

بعد از انجام پرتودرمانی در ناحیه لگن برای درمان سرطان

یائسگی (شایع‌ترین دلیل)

آسیب فیزیکی یا ضربه به واژن: آسیب یا ضربه فیزیکی یا التهاب ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله: تصادف با ماشین، جراحی در ناحیه لگن، ختنه‌ی زنان و ایجاد برش در واژن در هنگام زایمان طبیعی برای بزرگ کردن کانال زایمان.

التهاب، عفونت یا بیماری‌های پوستی: در صورتی که دچار عفونت واژن شوید یا ناحیه مجاری ادرار دچار عفونت شود، این مساله منجر به مقاربت جنسی دردناک می‌شود. اگزما یا دیگر بیماری‌های التهابی پوست نیز موجب احساس درد در هنگام نزدیکی می‌شوند. بنابراین درمان عفونت زنان باید سریع صورت گیرد.

انقباض واژن : انقباض واژن که به معنای گرفتگی و اسپاسم ماهیچه‌ها و بافت داخلی واژن می‌باشد، می‌تواند باعث درد شدید در هنگام دخول در طول رابطه جنسی شود.

اختلالات مادرزادی: بسیاری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی می‌تواند دلیل زمینه‌ای مقاربت دردناک باشد. برخی از این اختلالات عبارتند از شکل نگرفتن کامل بافت واژینال و شکل گرفتن بافت مخاطی که ورودی واژن را مسدود کرده است.

درد شدید و عمقی

درد شدید و عمقی واژن معمولا با دخول کامل آلت در واژن حس می‌شود و معمولا در پوزیشن‌های خاص در رابطه جنسی این درد بیشتر احساس می‌شود. دلایل این درد عبارتند از:

برخی بیماری‌های خاص: این بیماری‌ها عبارتند از: التهاب لگن، پرولاپس رحم، انحراف و کج شدگی رحم، فیبروز رحم، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، هموروئید و کیست‌های تخمدان.

انجام جراحی و برخی روش‌های درمانی پزشکی: زخم ناشی از جراحی‌های ناحیه لگن، مانند جراحی هیستکتومی‌گاهی می‌تواند باعث مقاربت و نزدیکی دردناک شود. انجام درمان‌های پزشکی برای سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز موجب تغییراتی در بدن می‌شوند که منجر به مقاربت دردناک می‌شوند.

عوامل احساسی

احساسات و عوامل روحی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در کیفیت رابطه جنسی دارند و ممکن است در مشکل نزدیکی دردناک نیز تاثیر گذار باشند. عوامل روحی و احساسی عبارتند از:

مشکلات فیزیولوژیکی: افسردگی یا نگرانی شخص در مورد ظاهر و بدن خودش، ترس از نزدیک شدن به طرف مقابل و مشکلاتی که در رابطه طرفین وجود دارد. این عوامل می‌توانند باعث شوند که شخص در هنگام برقراری رابطه جنسی به اندازه کافی تحریک نشود و در نتیجه دخول، دردناک و ناراحت کننده باشد.

استرس: داشتن استرس در هنگام برقراری رابطه جنسی موجب دخول دردناک می‌شود چرا که استرس باعث منقبض شدن عضلات کف لگن می‌شود.

مجموعه پزشکان سبزو سالم

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه