منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام خانم 24 ساله هستم داری یک فرزند قاعدگی نامنظمی دارم همراه با خونریزی شدید ماهانه بطوریکه هر پانزده روز پریود میشم و تا هشت ،نه روز هم ادامه دارد چند وقت پیش که به دکتر مراجعه نمودم از خواست که سونوگرافی انجام بدم از رحم ، جواب سونوگرافی عالی بود و هیچ مشکلی نداشتم قرص مدروکسی پروژسترون برام تجویز کرد که 12روز مصرف کنم 12روز مصرف قرص که تموم شد دو روز بعدش پریوید شدم البته این رو هم بگم بنده استرس زیادی دارم به دلیل از دست دادن مادر و برادرم که چند وقت پیش اونا را از دست دادم ممکنه بخاطر استرس باشه؟ ممنون میشم راه درمان شو را به من توضیح بدین
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

پروژسترون معمولا بصورت قرص مدروکسی پروژسترون مورد استفاده قرار می گیرد.

#مدروکسی_پروژسترون از جمله قرص هایی است که در آن از هورمون های زنانه استفاده شده و اغلب برای درمان مشکلات جنسی و هورمونی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این قرص برای برخی بانوان با محدودیت هایی مواجه خواهد بود و حتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مصرف کننده در پی خواهد داشت.

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود می شوید.

موارد مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌يائسگي‌، هيپرپلازي‌ آندومتر و نيز سندرم‌ پلي‌كيستيك‌ تخمدان‌ همین طور در درمان خونريزي هاي‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشين‌ درماني‌ هورموني‌در زنان‌ يائسه‌ و نيز ارزيابي‌ ميزان‌ توليدآندروژن‌ و استروژن‌ بكار مي‌رود.

اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات دوره های جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است.

این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیرات مصرف قرص مدروکسی پروژسترون بر بارداری

زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت ۱۰ روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از ۲ تا ۱۰ روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

قرص مدروکسی پروژسترون از جمله دارو های هورمونی است که مصرف آن بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی شود. بطوز کلی به دلیل اینکه مصرف دارو های هورمونی بر روی ترشح هورمون ها در بدن تاثیر می گذارند عوارضی را برای سلامت شما در پی خواهند داشت. پس لازم است تا مصرف آنها تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر پزشکان سبز و سالم دکتر پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دوست عزیز

بله، گاهی استرس موجب تغییرات هورمونی میگردد که در روند قاعدگی تاثیرگذار می باشد

احتمالا در مورد شما نیز به هم خوردن تعادل هورمونی و بالا پایین شدن هورمون هایی مانند پرولاکتین رخ داده است

توصیه می شود حتما استرس را در خود کنترل نمایید زیرا عدم کنترل این موضوع موجب آسیب های بیشتری می گردد.

در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

www.gyrusclinic.com

شریعتی، روبروی خیابان دولت، کوچه امامزاده پلاک ۱۴ واحد ۶ 2122616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه