منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام برای گیر کردن و صدا دادن و قفل شدن مفصل زانو چ کنم؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

گیر کردن و قفل شدن مفصل زانو دو علت عمده دارد یکی از آنها پارگی های وسیع منیسک و دیگری وجود یک استخوان یاغضروف آزاد در داخل مفصل زانو است.

وقتی منیسک بصورت طولی پاره میشود ممکن است در حین خم و راست شدن زانو قسمت پاره شده منیسک بین سطوح مفصلی گیر کند. در این حال فرد نمیتواند زانوی خود را بطور کامل باز کند. به این حالت قفل شدن یا قفل کردن زانو میگویند و از علائم پارگی منیسک است. وقتی قفل  شدن زانو  به علت پارگی منیسک است در بسیازی اوقات فرد با کمی حرکت دادن و بازی کردن با مفصل میتواند بتدریج زانو را از حالت قفل شدگی خارج کند ولی گاهی این اتفاق نیفتاده و مشکل بیمار نیاز به درمان به توسط پزشک خواهد داشت.

علت دیگر قفل شدن زانو گیر کردن یک تکه استخوانی یا غضروفی آزاد در بین سطوح مفصلی است. این تکه های آزاد که به آنها لوز بادی Loose body یا موش مفصلی هم میگویند معمولا به علت کنده شدن تکه ای از غضروف یا استخوان سطح مفصلی به درون مفصل ایجاد میشود. این  اتفاق ممکن است بدنبال ضربات زانو و شکسته شدن تکه از سطح مفصلی آن و یا به علت بیماری استئوکندریت دیسکانایجاد  شود.

وقتی تکه استخوانی یا غضروفی علت قفل شدن مفصل زانو است این تکه بطور مرتب در درون مفصل حرکت میکند و هر وقت در موقعیتی قرار گرفت که بتواند جلوی خم شدن یا راست شدن کامل مفصل را بگیرد مفصل قفل میشود. در این حال هم معمولا بیمار با کمی تکان دادن زانو میتواند آن را از حالت قفل خارج کند.

در هر دو این بیماری ها قفل شدن زانو میتواند همراه با درد و یا ورم زانو باشد. بعد از چند روز درد و تورم از بین میرود و این قفل شدن و درد و ورم میتواند هر هفته یا هر چند ماه یکبار تکرار شود. درمان هر دو این بیماری ها درمان جراحی است. در آسیب منیسک قسمت پاره شده و در لوز بادی تکه استخوانی یا غضروفی آزاد به توسط جراحی از درون زانو خارج میشود. این عمل جراحی را معمولا با روش آرتروسکوپی انجام میدهند.

شریعتی(دولت)_روبه روی خیابان دولت_کوچه امامزاده_نبش فروشگاه جانبو_پلاک 14طبقه دوم واحد 6 021_22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه