منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام من مشکل تشنج دارم چندسال پیش عمل کردم وتوموری که توسرم بوددراوردن چندسال تشنج نمیکردم تا زمانی که باردارشدم دوباره تشنج هام شروع شد الان بچم به دنیا اومده تشنج هام ادامه داره هردارویی هم میخورم اصلا تاثیرنداره لطفا راهنماییم کنین
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام باید از نظر علل تشنج بررسی بشوند نیاز به انجام نوار مغز و ام آر آی دارند و بر حسب تشخیص و نوع تشنج درمان مناسب شروع شود

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی ،چندین نوع تشنج وجود دارد که عبارتند از:

تشنج موضعی

تشنج موضعی زمانی رخ می‌دهد که عملکرد الکتریکی مغز در یک یا چند ناحیه از مغز مختل شود. دو نوع تشنج موضعی وجود دارد که عبارتند از:

تشنج موضعی ساده: تشنج معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. هوشیاری در این نوع از تشنج از دست نمی‌رود.

تشنج موضعی پیچیده: این نوع تشنج معمولاً در لوب تمپورال مغز رخ می‌دهد. این نوع تشنج معمولاً بین یک تا دو دقیقه طول می‌کشد. هوشیاری معمولاً در هنگام بروز این نوع تشنج از دست رفته و رفتارهای مختلفی ممکن است انجام شود.

تشنج گسترده

تشنج هر دو طرف مغز را در برمی‌گیرد. در هنگام تشنج و پس از آن هوشیاری فرد از دست می‌رود. انواع مختلف تشنج گسترده عبارتند از:

تشنج کوچک: معمولاً، وضعیت شخص در حالت تشنج حفظ می‌شود. دهان و صورت به راحتی حرکت کرده و ممکن است چشم‌ها چشمک بزنند. این نوع از تشنج معمولاً بیش از 30 ثانیه طول نمی‌کشد. وقتی که تشنج تمام شد، شخص به یاد نمی‌آورد که چه اتفاقی افتاده است. این نوع تشنج که معمولاً بین سنین 4 تا 12 سالگی رخ می‌دهد، ممکن است چندین مرتبه در روز اتفاق بیفتد.

آتونیک (به آن حملات غش نیز اتلاق می‌شود): در هنگام بروز تشنج آتونیک فرد به طور ناگهانی کنترل عضلات خود را از دست داده و از حالت ایستاده به زمین افتاده و ناگهان سرش می‌افتد. در هنگام بروز این نوع تشنج، شخص شل شده و بی‌حرکت می‌شود.

تشنج تونیک – کلونیک گسترده: بدن، دست‌ها و پاها منقبض شده، باز می‌شوند و تکان می‌خورند. پس از این نوع از تشنج، شخص ممکن است به خواب رفته و برای دیدن و تکلم با مشکل مواجه شود و سر درد، خستگی و بی‌حالی و بدن درد شدیدی داشته باشد.

تشنج میوکلونیک: این نوع از تشنج به حرکات سریع و پرش‌های ناگهانی گروهی عضلات اشاره دارد. این نوع از تشنج ممکن است چندین مرتبه در روز یا چند روز پشت سر هم اتفاق بیفتد.

اسپاسم شیرخواران: این نوع نادر از تشنج در شیرخواران زیر شش سال اتفاق می‌افتد. این نوع از تشنج بیشتر در زمانی که کودک بیدار است یا در حالی که دارید او را می‌خوابانید اتفاق می‌افتد. معمولاً در گردن، بدن و پاهای شیرخوار در زمان بسیار کوتاهی در حد چند ثانیه رعشه ایجاد می‌شود.

تشنج ناشی از تب

این نوع از تشنج همراه با تب اتفاق می‌افتد. این تشنج‌ها غالباً در کودکان بین 6 ماهه تا 5 ساله دیده می‌شود و ممکن است سابقه فامیلی هم داشته باشد. تب ناشی از تب که کمتر از 15 دقیقه طول بکشد اثرات نورولوژیکی بلندمدت ندارد؛ اما تشنجی که بیش از 15 دقیقه طول بکشد تغییرات نورولوژیکی در کودک ایجاد می‌کند.

علل بروز تشنج چیست؟

با این که هنوز دلیل اصلی بروز تشنج مشخص نشده است اما علل شایعی که باعث بروز تشنج می‌شوند را می‌توان به شرح ذیل توصیف کرد:

در نوزادان و شیرخوارگان

آسیب‌دیدگی‌های حین تولد

مشکلات مادرزادی

تب و عفونت

عدم تعالی شیمیایی یا متابولیکی در بدن

در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

مصرف الکل یا مواد مخدر

آسیب‌دیدگی یا ضربه به سر

عفونت

بیماری‌های مادرزادی

عوامل ژنتیکی

بیماری‌های مغزی پیش‌رونده

بیماری آلزایمر

سکته مغزی

برخی دیگر از عواملی که ممکن است باعث بروز تشنج شوند عبارتند از:

تومور مغزی

ترک مواد مخدر

داروها

علائم تشنج چیست؟

شخص ممکن است درجات مختلفی از علائم را داشته باشد که به نوع تشنج بستگی دارد. علائم عمومی یا هشداردهنده تشنج عبارتند از:

خیره شدن

رعشه و حرکات لرزشی دست‌ها و پاها

گرفتگی و سفتی بدن

از دست دادن هوشیاری (بیهوشی)

مشکلات و اختلالات تنفسی یا قطع تنفس

زمین خوردن ناگهانی و بدون دلیل

از دست دادن کنترل مثانه و روده

عدم واکنش به صداها یا کلام در مدت کوتاهی

گیج و مات بودن

خواب‌آلودگی و تحریک‌پذیری صبح‌ها در هنگام بیدار شدن

تکان‌های سر

چشمک زدن‌های سریع و خیره شدن مقطعی

مجموعه پزشکان سبزو سالم
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

اگر تشنج واقعا مقاوم به درمان دارویی باشد باید سراغ روش های درمانی پیشرفته تری بروید. در این مورد میتوانید با دکتر یاراحمدی فوق تخصص مغزواعصاب در کلینیک جایروس نوبت ویزیت بگیرید.

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه