منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام. من یه دختر 18 ساله ام. مشکل خیال پردازی شدید دارم. طوری که فکر میکنم تبدیل به بیماری شده انگار..ضمنا کم خونی هم دارم. و حدس میزنم که این خیال بافی کلی انرژی از من میگیره. من پشت کنکوری هم هستم, و به خاطر این فکر و خیالای مزخرف اصن نمیتونم تمرکز کنم.. احساس میکنم دارم نابود میشم.. حتی احساس میکنم سردرد های اخیر که شبیه گز گز کردن عقب سرم و حتی سوختن چشمام میشه هم از این خیال بافی باشه. درمان دارویی داره؟؟؟ خواهش میکنم جواب بدید.. لطفا.
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم-5 دکتر پزشکان سبز و سالم-5
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دختر خوبم. خیال پردازی اغلب آدمها دارند اما زیاده از حد توان و انرژی و وقت انسان را تلف می کند. افکار شبانه و خیالپردازی طولانی قبل از خواب چرخه طبیعی خواب را مختل می کند و وقتی خواب مختل شود، سردرد و در نتیجه، خستگی چشم هم به سراغتان می آید.

در خیالپردازی، مغز به اوج فعالیت خود می رسد. به گفته محققان، خیالپردازی در مناطقی از مغز صورت می گیرد که به آنها "شبکه دیفالت (یک انتخاب یا نسخه از پیش تعیین شده که مرتب تکرار و الگوبرداری می شود" گفته می شود. زمانی که فرد از انجام یک وظیفه واقعی در دنیای بیرون غافل شده و یا استراحت می کند، نسخه ی دیفالت فعالیت خود را آغاز می کند. گرچه خیالپردازی می تواند به خلاقیت و نوآوری هایی کمک کند، بیش از اندازه اش به زندگی واقعی و پیشرفت هیا فردی آسیب می رسونه.

از علایم خیالپردازی زیاده از حد، بی خوابی، اختلالات خواب، تکان دادن غیرآگاهانه و تکراری اعضا بدن (به خصوص موقع گوش دادن به موزیک و دیدن فیلم)، و کم-توجهی و عدم تمرکز است. برخی علایم با اختلال یبش فعالی و کم توجهی اشتراک دارند.

برخی تکنیک های کمکی برای درمان خیالپردازی زیاده از حد:

سعی کنید در طول روز نخوابید، بیشتر فعالیت کنید تا شب خسته شده و فرصت کمتری برای افکار خیالی داشته باشید.1.

2. یک دفترچه یادداشت تهیه و در آن بنویسید چه چیزهایی سبب شد امروز یا دیشب خیال پردازی کنم. مثلا، "من اون فیلمو دیدم و خودمو جای شخصیت فیلم گذاشتم و خیال پردازیم ساعت ها طول کشید و آخرش سردرد شدم ...."تهیه یک یادداشت کمک می کنه محرک ها را بهتر بشناسین و دفعات بعدی مغز شما کمتر سراغ خیال پردازی طولانی بره.

3. نزد یک روانشناس از تکنیک های شناختی-رفتاری (CBT) بهره ببرید.

4. نزد پزشک دارو تجویز شود (فلوکسامین معمولا تجویز میشود اما هرگز بدون مشورت پزشک سرخود دارو مصرف نکنید زیرا عوارض و تداخلات دارویی دارد و پزشک حتما بیاد ابتدا سابقه بیماری های دیگه رو در شما بررسی بعد این دارو یا دارویدیگه ای تجویز بشه. )

یک نکته:

چشم به این دلیل اذیت می شود که در خیال پردازی شما مجبورید تصاویری را با ذهن ایجاد کنید و همین به سر و چشم فشار می آورد. شما می توانید رفته رفته شدت خیالپردازی را کمتر کنید. هر زمان افکار در مغز شما آمدند زمان کمتری به آنها بدهید. برای مثال، فقظ یکی دو دقیقه وقت صرف کنید و بعد به واقعیت برگردید. هر بار که کمتر وقت می دهید بیشتر می توانید تمرکز کنید.

مطالب ارزنده یا در سایت فوق تخصصی مغز-اعصاب-روان نوشتیم که می توانید بخوانید:

www.gyrsuclinic.com

تهران-بزرگراه رسالت-بعد از میدان رسالت به سمت شرق-نرسیده به چهارراه سرسبز-روبروی مسجد حجتیه-پلاک 686-طبقه 5-واحد 10 021-77189675

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه