منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام چرا یچهای سندرم داون شبیه همند
پاسخ
دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

در حالت طبیعی سلول های انسان حاوی بیست و سه جفت کروموزوم است که هر جفت حاوی یک کروموزوم از هر یک از والدین است. گاهی اوقات این جفت ها به صورت غیرطبیعی هستند و شامل بیست و یک کروموزوم است. در این شرایط از کروموزوم بیست و یک ماده ای ژنتیکی اضافی می آید و باعث خصوصیات خاصی می شود که سندرم داون می باشد. دلیل سندرم داون در بارداری به خاطر یکی از مشکلات ژنتیکی زیر است:

تریسومی بیست و یک:

تریسومی بیست و یک یکی از دلایل اصلی نود و پنج درصد موارد سندرم داون است. در این حالت به جای اینکه از هر یک از والدین یک کروموزم دریافت شود، جنین سه کپی از کروموزوم بیست و یک در تمام سلول هایش خواهد داشت. این مسئله به خاطر تقسیم غیرطبیعی سلول ها می باشد در حالی که سلول اسپرم یا تخمک هنوز در حال پیشرفت هستند.

سندرم داون موزاییک:

سندرم داون موزاییک یکی از انواع نادر سندرم داون است. در این بیماری، جنین کپی های اضافی از کروموزوم بیست و یک در برخی سلول ها دارد که باعث غیرنرمال شدن سلول ها می شود. این اتفاق به خاطر تقسیم سلولی غیرطبیعی است و معمولا بعد از لقاح تخمک توسط اسپرم انجام می شود.

سندرم داون جایگیری:

سندرم داون جایگیری نوعی از سندرم داون است که جنین دو کپی طبیعی از کروموزوم بیست و یک دارد اما مواد اضافی نیز از کروموزوم بیست و یک می آید. سندرم داون همچنین در حالتی اتفاق می افتد که قسمتی از کروموزوم بیست و یک به کروموزوم دیگری می پیوندد یا به کروموزموم جایگیری می پیوندد. این مشکل قبل یا بعد از بارداری اتفاق می افتد.

خيابان شريعتي روبروي دولت خيابان امامزاده جنب فروشگاه جامبو پ ١٤ ط ٢ واحد ٨ 021-22636863 021-22648627

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه