منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام. من مردی چهل ساله هستم که بیست سال قبل تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار گرفتم. اکنون اسپرم من صفر است و نمونه برداری از بیضه انجام داده ام اما هیچ اسپرمی مشاهده نشد.آیا درمانی برای من وجود دارد؟ آیا مراکزی هستند که اسپرم اهدایی داشته باشند؟
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم-5 دکتر پزشکان سبز و سالم-5
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دوست عزیز.! یک سری سوال ها درج می شود و گفته های ما فقط صرف اطلاع رسانی بیشتر و راهنمایی است. می توانید با حوصله بخوانید. آیا علت آزواسپرمی (اسپرم صفر) در شما دقیق تشخیص داده شده است؟ آیا مطمنید که اسپرم صفر شما نتیجه شیمی درمانی و تاثیر داروهای شیمی درمانی بوده است؟ آیا پزشک توانسته تشخیص دهد که آزواسپرمی شما از نوع انسدادی (مثلا واریکوسل) یا غیر انسدادی است؟ درمان این دو کاملا با هم فرق دارد. در ضمن، اسپرم صفر دلیل بر قطع امید از بچه دار شدن نیست. در پاسخ به سوال معرفی مراکز اهدای اسپرم: بله در تهران اصفهان مراکز اهدای اسپرم وجود دارد (از مرکز درمان ناباروری ابن سینا سوال کنید: موارد قانونی و شرعی حقوقی اجتماعی سلامت اسپرم و غیره را نیز در نظر بگیرید). البته ابتدا باید دلیل قطعی عدم تولید اسپرم در بیضه مشخص شود و بعد به اهدا اسپرم فکر کرد! درست است که نمونه برداری انجام شده اما آیا علت عدم تولید اسپرم نیز دقیقا مشخص شده است؟ ابتدا باید نوع آزواسپرمی با بررسی های دقیق آزمایشگاهی / رادیولوژی/ بیوپسی (نمونه برداری) در شما مشخص شود. آیا پس از تشخیص نوع آزواسپرمی پزشکتان دارو به شما داده و یا جراحی پیشنهاد شده است؟ شیمی درمانی خود سبب تخریب کروموزوم ها و کاهش تولید هورمون های جنسی می شود. باید سالها پیش، از اثر داروهای شیمی درمانی بر قدرت باروری از پزشک می پرسیدید. برخی که از پس هزینه ها بر می آیند قبل از شیمی درمانی نمونه اسپرم خود را در آزمایشگاه در دمای زیر صفر نگهداری می کنند تا روزی بچه دار شوند). این طور نیست که همه مردان مبتلا به آزواسپرمی (اسپرم صفر) نتوانند بچه دار شوند. عده ای (حتی با روش های طبیعی) قابل درمانند. هورمون های جنسی از غده هیپوفیز در مغز ترشح می شوند. هورمون های مردان LH و FSH نام دارند که دومی مسوول تولید اسپرم است. وقتی اسپرم صفر است یعنی هورمون FSH از غده هیپوفیز ترشح نمی شود و یا اینکه ترشح می شود چیزی مانع از اثر آن بر بیضه و تولید یا انتقال اسپرم می شود. سه دلیل عمده برای ترشح نکردن هورمون FSH وجود دارد: کم کاری غده هیپوفیز که خود دهها دلیل می تواند داشته باشد، 2. افزایش پرولاکتین خون (تست خون میدین مشخص میشه) و 3. تزریق هومرمون تستسترون اضافه بر نیاز به بدن (برای ساختن عضله مثلا بدنسازی که بیضه و باروری را از بین می برد). شیمی درمانی خود از علل تحلیل بیضه است. مصرف داروهایی نیز سبب آزواسپرمی می شوند. عفونت اوریونی در کودکی نیز سبب ناباروری می شود. دهها علت دیگر نیز وجود دارد .............. آیا شما فقط نزد فوق تخصص اورولوژی رفته اید؟ آیا تست تعیین سطح هورمون های تستسترون، FSH و LH بدنتان را (تست خون) انجام داده اید؟ آیا سونوگرافی بیضه انجام شده؟ آیا دلیل نبودنِ اسپرم در بیضه دقیقا مشخص شده یا نه؟ مشکلات بیضه مانند واریکوسل نداشتید؟ گاهی باید به متخصص ژنتیک نیز مراجعه کرد تا دلیل اسپرم صفر مشخص شود. طبق گفته برخی محققان، گاهی اسپرم تولید می شود اما به جای بیضه در مثانه انزال می کند. بهتر است به چندین متخصص مراجعه کنید چون دلایل را فقط یک متخصص نمی تواند تشخیص دهد. علاوه بر متخصص اورولوژی به متخصص غدد و نیز به متخصص ژنتیک مراجعه کنید. ضمنا، طب هوموپاتی ادعا می کند که می تواند شمارش اسپرم صفر را بازگردانی و به باروری کمک کند. در اینترنت سرچ کنید بهترین طب هوموپاتی تا جایی که می دانم در تهران خ دیباجی جنوبی دکتر مفید می باشند.

تهران-بزرگراه رسالت-بعد از میدان رسالت به سمت شرق-نرسیده به چهارراه سرسبز-روبروی مسجد حجتیه-پلاک 686-طبقه 5-واحد 10 021-77189675

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه