منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام زیر دلم سنگینی میکنه و مرتب احساس دفع ادرار دارم البته نه با سوزش چون سابقه عفونت ادراری دارم خود درمانی با قرص فنازوپریدین کردم ولی خوب نشدم لطفا نظرتونو راجع به مریضیم بگیم
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

عفونت ادرار

مشکلات پروستات

سنگ کلیه و...

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

بیماری های شایع دستگاه ادراری

اصطلاح بیماری اورولوژی شامل بیماری های بسیاری مربوط به فیلترکردن و خروج ادرار از بدن می شود. مردان، زنان، و کودکان درتمام سنین ممکن است به این بیماری ها مبتلا شوند. این بیماری ها بخش های خاصی

??بقیه مطلب در لینک زیر ??

http://sabzosalem.com/artlink/998

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام، دوست عزیز سوزش و درد هنگام ادرار عموماً نشان دهنده عفونت مجاری ادراری (UTI) است. البته علل متفاوتی برای درد و سوزش هنگام ادرار کردن وجود دارد. سوزش ادرار در میان بانوان شایع‌تر است و در بین آقایان نیز بیشتر در سنین بالا مشاهده می‌شود. در صورت تحمل درد هنگام ادرار کردن حتماً باید برای بررسی وضعیت و تشخیص مشکل به متخصص اورولوژی مراجعه نمود. سوزش ادرار عارضه‌ای شایع است

سوزش ادرار گاهی با تغییرات ظاهری ادرار نیز همراه است و در برخی بیماران علائم زیر نیز مشاهده می‌شود:

تغییر رنگ ادرار

تغییر حجم ادرار

وجود خون در ادرار

وجود چرک در ادرار

کدر شدن ادرار

علل سوزش ادرار:

عفونت مجاری ادراری (میزراه، مثانه یا کلیه) شایع‌ترین علت درد و سوزش هنگام ادرار است. سیستیت (التهاب مثانه)، پیلونفریت (عفونت کلیه)، پروستاتیت (التهاب پروستات) و اورتریت (عفونت میزراه یا مجرایی که ادرار را از مثانه خارج می‌کند) شایع‌ترین گونه‌های عفونت مجاری ادراری محسوب می‌شود. علائم بیماری‌های جنسی مقاربتی نیز مشابه علائم سوزش و درد هنگام ادرار کردن است.

آسیب دیدگی: تحریک یا صدمه موضعی ناشی از سوندگذاری یا تماس جنسی

بدشکلی‌ها یا انسدادهای کالبدشناختی: انسداد ناشی از بزرگ شدن پروستات یا تنگی مجاری خروج ادرار

درد مربوط به ضایعه‌های خارجی روی دستگاه تناسلی: بیمار در اثر ریختن ادرار روی زخم‌ها دچار درد و سوزش می‌شود.

واکنش یا تحریک خارجی: گرفتن مرتب دوش واژن یا استفاده مداوم از فراورده‌های تحریک کننده یا حساسیت زا

عامل هورمونی: عوارض یائسگی مانند خشکی واژن و....

علائم ادرار دردناک:

علائم ادرار دردناک زنان و مردان یکسان نیست، اما هر دو گروه معمولاً سوزش، تیر کشیدن یا خارش را تجربه می‌کنند. درد در شروع ادرار یا پس از آن حس می‌شود. درد شروع ادرار غالباً علامت عفونت داشتن مجاری ادراری است. درد پس از ادرار کردن علامت وجود مشکل در مثانه یا پروستات است. بسیاری از بیماران مرد قبل و بعد از ادرار کردن نیز در آلت تناسلی احساس درد دارند. علائم بیماران زن داخلی یا خارجی است. درد بیرون ناحیه واژن از التهاب یا تحریک این پوست حساس نشأت می‌گیرد. درد داخلی گاهی علامت عفونت مجاری ادراری است.

درمان:

درمان درد و سوزش ادرار به علت بروز درد بستگی دارد. نخستین اقدام این است که مشخص شود منشأ درد هنگام ادرار کدام یک از موارد عفونت، التهاب، عامل‌های مربوط به رژیم غذایی یا ناراحتی‌های پروستات و مثانه است.

شایع‌ترین دلیل سوزش ادرار عفونت مجاری ادراری است که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. پزشک با توجه به الگوی فعلی عفونت‌های مجاری ادراری در جامعه بهترین دارو را انتخاب می‌کند.

اگر دلیل درد و سوزش ادرار عفونی نباشد، با مراجعه به پزشک در صورت لازم آزمایش‌های لازم انجام‌ میشود و داروهای مناسب تجویز می گردد.

عفونت غیرپیچیده مجاری ادراری معمولاً به آزمایش‌های بیشتر نیاز ندارد. اما اگر عفونت مکرر باشد، ارزیابی‌های بیشتری مانند سونوگرافی یا سیستوسکوپی نیز باید انجام شود.

پیشگیری:

نوشیدن مایعات فراوان، ادرار کردن قبل از خواب و بعد از رابطه جنسی، نگه نداشتن ادرار برای مدت طولانی و رعایت بهداشت احتمال عفونت کردن مجاری ادراری را کاهش می‌دهد. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که با رعایت این توصیه‌ها بتوانید به طور صد در صد از سوزش ادرار جلوگیری کنید. چنانچه از درد و سوزش هنگام ادرار کردن رنج می‌برید، از مصرف هر گونه فراورده تحریک کننده روی دستگاه تناسلی خودداری نمایید.

در صورتی که بعد از چند روز رفع نگردید حتما به پزشک مراجعه نمایید تا دارو درمانی صورت گیرد.

امیدواریم پاسخ مناسب و در خور شما دوست عزیز ارائه کرده باشیم.

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

تیره شدن رنگ ادرار  و یا بوی بسیار بد و تند ادرار نیز می تواند از علائم این بیماری باشد . بهنگام دفع ادرار باید به این نکات توجه کرد .  

مجموعه پزشکان سبزو سالم

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه