منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
میشه در مورد نفریت لوپوسی توضیح بدی؟
پاسخ
دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دارودرماني نفريت لوپوسي

لوپوس اريتماتوز سيستميک، يک بيماري اتوايميون است که مي‌تواند هر عضوي در بدن را درگير کند. خصلت اتوايميون بودن بيماري لوپوس اريتماتوز سيستميک باعث التهاب موضعي و تخريب بافتي مي‌شود و بيماري ممکن است با توجه به عضو گرفتار تظاهرات متعددي داشته باشد. وقتي اين بيماري کليه را درگير کند، نفريت لوپوسي ناميده مي‌شود. با وجود پيشرفت‌هاي اخير در درمان نفريت لوپوسي، 10 تا 15 درصد از بيماران تحت درمان، به بيماري پيشرفته کليوي دچار مي‌شوند و نيازمند دياليز يا پيوند عضو خواهند بود. شيوع لوپوس اريتماتوز سيستميک در زنان به مراتب بيشتر از مردان است. حدود 35 درصد از بالغان مبتلا به لوپوس اريتماتوز سيستميک تظاهرات باليني نفريت را در زمان تشخيص بيماري خود بروز مي‌دهند و 50 تا 60 درصد از بيماران طي 10 سال اول شروع بيماري خود به نفريت مبتلا مي‌شوند.

اختلال عملکرد کليوي که با افزايش سطح کراتينين سرم و اوره خون و کاهش کليرانس کراتينين همراه است از اولين نشانه‌هاي ابتلا به نفريت لوپوسي در مبتلايان به لوپوس اريتماتوز سيستميک است. کالج روماتولوژي آمريکا نفريت لوپوسي را پروتئين اوري پايدار بيشتر از 5/0 گرم در روز و/ يا گزارش کست سلولي شامل گلبول‌هاي قرمز، هموگلوبين، گرانولار، توبولار يا مختلط در آناليز ادرار تعريف مي‌کند. در صورت شک به نفريت لوپوسي، نمونه برداري از کليه توصيه مي‌شود.

سازمان بهداشت جهاني نفريت لوپوسي را براساس مشاهدات هيستولوژيک به‌دست‌آمده در بيوپسي کليه طبقه بندي مي‌کند. اين طبقه‌بندي توسط انجمن پاتولوژي کليه و انجمن بين‌المللي نفرولوژي به 6 دسته تغيير يافت. درمان براساس شدت و وسعت بيماري متغير است.

خيابان شريعتي روبروي دولت خيابان امامزاده جنب فروشگاه جامبو پ ١٤ ط ٢ واحد ٨ 021-22636863 021-22648627

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه