کافئین یکی از محبوب ترین محرک ها در سرتاسر دنیا محسوب میگردد. اما اکنون که باردار شده اید باید در مصرف کافئین روزانه خود دقت بیشتری کنید.

حقایقی در خصوص کافئین

کافئین، محرک و ادرار آور است. از آنجاییکه کافئین محرک محسوب میشود، سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب میشود که هردوی آنها در دوران بارداری توصیه نمیشود.
کافئین همچنین میزان دفعات ادرار کردن را افزایش میدهد. این امر باعث کاهش سطح مایعات بدن شده و در نهایت منجربه کم آبی (دهیدراسیون) میگردد.
کافئین از جفت عبور میکند. اگرچه بدن شما قادر است میزان کافئین مورد نیاز خود را تنظیم کند، اما بدن جنین نمیتواند. سوخت و ساز بدن جنین همچنان در حال شکل گیریست، بنابراین نمیتواند بطور کامل کافئین را سوخت و ساز کند.
حتی کوچکترین میزان کافئین میتواند تغییراتی در الگوی خواب جنین یا الگوی حرکت طبیعی در مراحل بعدی بارداری ایجاد کند. به یاد داشته باشید که کافئین یک محرک است و میتواند هم شما و هم جنینتان را بیدار نگه دارد.
کافئین تنها در قهوه یافت نمیشود، بلکه در چای، نوشابه، شکلات و برخی داروهای تسکین دهنده سردرد نیز وجود دارد. پس نسبت به آنچه که مصرف میکنید، آگاه باشید.

آیا کافئین مضر است ؟

گفته شده: کافئین منجربه بروز نقایص مادرزادی در انسان میشود.

حقیقت این است که: مطالعات متعددی که بر روی حیوانات صورت گرفته بیانگر این است که کافئین میتواند منجربه نقایص مادرزادی، زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس، کاهش باروری، افزایش خطر تولد نوزاد کم وزن و سایر مشکلات باروری شود.
هیچگونه مطالعات قطعی بر روی انسان صورت نگرفته است. با این حال، همچنان بهتر است تا حصول نتایج قطعی تر، این ملاحظات را در نظر بگیرید.

گفته شده: کافئین منجربه ناباروری میگردد.

حقیقت این است که: برخی مطالعات نشان دهنده وجود ارتباط میان میزان مصرف بالای کافئین و تاخیر در باروری میباشند.

گفته شده: کافئین منجربه سقط جنین خواهد شد.

حقیقت این است که: به دلیل وجود برخی تناقضات در نتایج مطالعات، زنان باردار بهتر است تا حصول نتایج قطعی تر مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود سازند. این میزان بطور تقریبی معادل یک فنجان قهوه میباشد.

گفته شده: زنان بارداری به هیچ وجه نباید کافئین مصرف کنند.

حقیقت این است که: به گفته کارشناسان میزان متوسط کافئین، هیچ تاثیر مخربی بر بارداری ندارد. منظور از میزان متوسط، 150 تا 300 میلی گرم کافئین در روز است.

در نوشیدنی ها و خوراکی های مورد علاقه تان چه میزان کافئین موجود است؟

  • یک فنجان قهوه خانگی: 150 میلی گرم
  • یک تکه شکلات: 26 میلی گرم
  • یک فنجان چای سبز: 45 میلی گرم
  • یک لیوان نوشابه رژیمی: 124 میلی گرم
  • یک لیوان نوشابه معمولی: 92 میلی گرم
  • یک کپسول اکسدرین (تسکین دهنده سردرد): 65 میلی گرم 

میزان بیش از حد کافئین چقدر است؟

هرچه کافئین کمتری مصرف کنید، بهتر است. به گفته برخی کارشناسان مصرف بیش از 150 میلی گرم کافئین در روز بسیار زیاد است و این در حالیست که سایر کارشناسان مقدار 300 میلی گرم را بیش از حد در نظر میگیرند.

بهترین و بیخطرترین کار اینست که تا جاییکه میتوانید از مصرف کافئین در دوران بارداری اجتناب کنید. چنانچه نمیتوانید از مصرف کافئین بگذرید، بهتر است این موضوع را با پزشکتان مطرح سازید تا شما را در ایجاد شرایطی امن برای شما و جنینتان یاری کند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران