ویار یا بیماری صبحگاهی، حالت تهوعی است که در طول سه ماهه اول بارداری بسیار شایع است. این حالت معمولا در صبح شروع میشود و با انجام فعالیت های روزانه تدریجا از بین میرود. از آنجاییکه ممکن است همه روش های درمانی در شما موثر واقع نشود، ما سعی نموده ایم گزینه های متعددی را در این مطلب در اختیارتان قرار دهیم تا موثرترین روش درمان را انتخاب کنید.

 

روش های از بین بردن ویار در صبح

برای برخاستن از رختخواب، زمان زیادی به خود بدهید. بطور مثال اگر هر روز راس ساعت 6 صبح بیدار میشوید، ساعتتان را برای ساعت 5 صبح تنظیم کنید. نگهداری کراکرهای شور یا غلات صبحانه خشک در نزدیکی تخت نیز ایده موثری است. با این روش میتوانید با معده پر از رختخواب برخیزید. سعی کنید به آرامی از رختخواب بلند شوید و فعالیت های روزمره را آغاز کنید.

 

روش های از بین بردن ویار در طول روز

در طول روز، وعده های کوچک غذایی داشته باشید و از سیر کردن بیش از حد خود بپرهیزید. همچنین نباید برای مدت طولانی گرسنه نیز بمانید. پروژسترون، سرعت هضم غذا را کند میکند. بنابراین جهت پیشگیری از پر شدن بیش از حد معده یا خالی ماندن آن، 1 الی 2 ساعت پیش و پس از وعده غذایی خود مایعات مصرف کنید، اما این کار را به همراه وعده های اصلی انجام ندهید. همچنین از نوشیدن کافی مایعات در طول روز اطمینان حاصل کنید تا از بروز دهیدراسیون (کم آبی بدن) جلوگیری بعمل آید.

تا جاییکه میتوانید به اندازه استراحت کنید. بخصوص در شرایطی که مجبور هستید صبح زود از خواب برخیزید، این موضوع بسیار دارای اهمیت میباشد. اما سعی کنید فورا پس از صرف

وعده غذایی دراز نکشید؛ زیرا این امر سبب افزایش حالت تهوع میگردد. 
از غذاها یا رایحه هایی که تهوع شما را تشدید میکنند، پرهیز کنید. همچنین از قرار گرفتن در اماکن گرم نیز خودداری کنید. این امر منجربه افزایش تهوع میگردد.

 

روش های از بین بردن ویار در شب

برای شام از مصرف غذاهای چرب و تند بپرهیزید. غذاهای سبک و ملایمی آماده کنید که بوی تندی ندارند. ممکن است مجبور باشید در سه ماهه اول بارداری، از پخت و پز خودداری کنید. از همه مهمتر، سعی کنید شب ها زود به رختخواب بروید. زیرا باید برای زودتر بیدار شدن در روز بعد، انرژی کافی داشته باشید. چنانچه برایتان اتفاق می افتد که در میانه شب از خواب برخیزید و به دستشویی بروید، سعی کنید از بیسکوییت های شوری که کنار تخت نگه داشته اید کمی میل کنید.

 

غذاهای پیشنهای برای هر وعده

-    غذاهای سرد مانند ساندویچ ها، سبزیجات خام یا سالاد

-    غذاهای سبک و ملایم مانند سوپ مرغ، آب گوشت ساده یا سیب زمینی پخته ساده

-    میوه و سبزیجات

-    میل کردن غذا در اندازه های کم، اما صرف آن در صورت نیاز و احساس گرسنگی

 

خوراکی های پیشنهادی

-    لیمو (خوردن یا قرقره کردن آب آن)

-    زنجبیل (در اشکال نوشیدنی زنجبیل دار، چای زنجبیلی، مربای زنجبیل یا شیرینی زنجبیلی)

-    دمنوش نعنا

-    بیسکوییت شور

-    ژله

-    بستنی یخی طعم دار

-    چوب شور

 

درمان و مکمل ها

آبنبات های ضد تهوع

مصرف آبنبات های ضد تهوع موجود در مغازه ها و داروخانه ها با طعم های زنجبیل، نعنا، اسطوخودوس، تمشک ترش، لیمو ترش و نارنگی به کاهش حالت تهوع و ویار بسیار کمک میکنند. این آبنبات ها دارای مزایای زیر میباشند:

-    کاهش حالت تهوع بطور طبیعی

-    بدون نیاز به مصرف دارو

-    تایید شده توسط پزشکان

-    زایمان راحت

-    کاهش خشکی دهان

-    افزایش سریع انرژی

 

ویتامین B6
مصرف روزانه 50 میلی گرم ویتامین B6 به طور چشمگیری در کاهش تهوع و ویار دوران بارداری موثر است.

 

توصیه آخر

در خصوص مصرف هر گونه دارو و مکمل جهت کاهش ویارتان با پزشک مشورت نمایید. در صورتیکه ویارتان بسیار شدید است، بطوریکه مدام استفراغ میکنید و قادر به نگه داشتن چیزی در معده خود نیستید، به پزشک مراجعه کنید تا از حیث ابتلا به بیماری استفراغ شدید حاملگی (hyperemesis gravidarum) اطمینان حاصل شود.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران