... ادامه مقاله قبلی

 

5-    دردهای دوران قاعدگی

در این مرحله بواسطه تولید هورمون ها، درد و گرفتگی ایجاد میشود و این امر سبب بروز انقباض در عضلات رحم میگردد. در این دوران ممکن است دختر نوجوان شما دارای علائم زیر باشد:

-    درد در قسمت فوقانی ران ها

-    کمر درد

-    نفخ

-    حالت تهوع

-    اسهال

-    خستگی مفرط

داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تینلول) بهترین مسکن ها در این دوره محسوب میگردند. همچنین استفاده از کیسه آب گرم جهت تکسین دل درد نیز بسیار موثر واقع میشود. چنانچه درد و گرفتگی های دخترتان شدید است، بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

 

6-    نوسان خلق و خو

بدلیل طغیان هورمون ها در دوران بلوغ، بسیاری از دختران، بویژه حوالی زمان پریود دچار نوسان خلق و خو میشوند. به بروز چنین وضعیتی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) گفته میشود. ممکن است سندرم پیش از قاعدگی منجربه بروز موارد زیر شود:

-    زودرنجی و تحریک پذیری

-    مشکلات خواب

-    احتباس مایعات در بدن

-    اضطراب

-    هوس غذایی

معمولا با شروع پریود، علائم سندرم پیش از قاعدگی از بین میرود. به منظور بهبود خلق و خو و روحیات دخترتان بهتر است در طول سندرم پیش از قاعدگی و دوره قاعدگی، او را به انجام ورزش تشویق کنید. در صورتیکه نوسانات خلق و خو بیش از حد طبیعی در وی اتفاق می افتد، او را نزد پزشک یا مشاور ببرید تا در خصوص حالات و احساساتش صحبت کند.

 

توصیه آخر

برخی از دخترانی که زودتر از دوستان و همسن و سالان خود به سن بلوغ رسیده اند، با کاهش اعتماد به نفس و نارضایتی نسبت به بدن خود روبرو میشوند. دخترانی هم که دیرتر از زمان موعد به سن بلوغ برسند، با احساسات متفاوتی مواجه میشوند. به همین دلیل، درک و شناخت آنچه در بدن دختران اتفاق می افتد، و اینکه در هر دختر، دیر یا زود تغییرات مشابهی رخ میدهد، بسیار حائز اهمیت است. در صورتیکه تا سن 14 سالگی علائم بلوغ از جمله قاعدگی در دخترتان رویت نشد، باید به پزشک مراجعه شود.

در دوران بلوغ، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش روزانه، خواب کافی و داشتن وزن مناسب بسیار اهمیت دارد. پس از آن، بازدید و چکاپ های منظم پزشک جهت رفع ابهام و نگرانی ها را نیز در فهرست امور خود قرار دهید.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران