در سرطان کبد، DNA   سلول های کبدی جهش پیدا می کنند و با جهش یافتن سلول ها، تمام عملکردها و وظایف کبد تحت تاثیر قرار می گیرد. نتیجه این است که رشد سلول ها بی رویه و خارج از کنترل می شود و در نهایت به صورت یک تومور و توده از سلول های سرطانی در می آید.

در بسیاری از موارد، علت ایجاد سرطان کبد مشخص نیست، اما در برخی موارد، علت آن معلوم است؛ به عنوان مثال عفونت ویروسی هپاتیت می تواند منجر به سرطان کبد شود.

سرطان اولیه کبد (کارسینوم هپاتوسلولار) در کبد آسیب دیده با نقص هنگام تولد ، سوء مصرف الکل یا عفونت مزمن با بیماری هایی مانند هپاتیت B و C، هموکروماتوز (یک بیماری ارثی مرتبط با آهن بیش از حد در کبد) و سیروز کبدی رخ می دهد. 

بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان اولیه کبد دچار سیروز کبدی هستند . هپاتیت B و C و هموکروماتوز می تواند باعث نارسایی و آسیب دائمی کبد شود. 
سرطان کبد نیز ممکن است با چاقی و بیماری کبد چرب مرتبط باشد .
سرطانهای مختلفی  با سرطان اولیه کبد در ارتباط است ، از جمله بعضی مواد شیمیایی مانند کلرید وینیل و آرسنیک. 
استعمال دخانیات ، به خصوص اگر با مشروبات الکلی مصرف شود خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد . 
خوردن آفلاتوکسین ، یک عامل شناخته شده سمی است که عمدتا در کشورهای در حال توسعه بعضی از غذاهای مثل بادام زمینی را آلوده می کند .

 

  • سایر عوامل تشدید کننده سرطان کبد :

 

جنسیت : مردان نسبت به زنان بیشتر دچار سرطان کبد می شوند.


وزن : چاقی می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.


نژاد : سرطان کبد در آمریکایی های آسیایی و جزایر اقیانوس آرام شایع تر است.


استفاده از استروئید آنابولیک :مصرف بیش از حد هورمون های مردانه  توسط ورزشکاران برای افزایش عضلات می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.


سابقه دیابت : مطالعات  نشان داده است که بین دیابت و سرطان کبد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد . به احتمال زیاد این ارتباط بین دیابت و بیماری کبد چرب است.


بیماری های متابولیک ارثی : نشان داده شده است ، بیماری هایی که باعث اختلال در متابولیسم طبیعی بدن می شود ، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش میدهد .


بیماری های نادر :  مطالعات اخیر حاکی از این می باشد که سرطان کبد و برخی بیماری های نادر مانند کمبود آلفا یک آنتی تریپسین، تیروزینمی و بیماری ویلسون با هم مرتبط  هستند .


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران