شریانهای شما خون حاوی اکسیژن را از قلبتان به تمام بدنتان حمل میکنند و تا زمانی که جوان  و سالم هستید ،این شریانها تا اندازه ای عریض هستند که به خون اجازه میدهند به خوبی عبور کند و دیواره های انها هم خاصیت ارتجاعی دارد و به همین دلیل در موارد لازم منقبض و منبسط میشوند .

ولی با افزایش سن این شریانها سخت شده و پلاکهای داخل انها شکل میگیرد که از کلسترول و چربی و کلسیم و غشای فیبری ساخته شده اند و فضای داخل شریان را کاهش میدهند .به این فرایند تصلب شرایین میگویند که شمارا  در معرض ابتلا به حملات قلبی و سکته و بیماری های رگهای محیطی قرار میدهد و این حالت خیلی زود تر از انچه که فکر میکنید رخ میدهد .

این بیماری بیشتر در نوجوانی و دهه دوم زندگی بروز میکند و در دهه سوم به خوبی دیده میشود و البته در مراحل اولیه ان،روش های عکس برداری قلبی مانند بررسی کلسترول میتواند هنوز نرمال باشد .
ولی این حالت در طی زمان وخیم تر میشود و تا سن 40 سالگی حدود نیمی از ما پلاکهای کلسترولی را در شریانهای خود داریم و تصلب شرایین در مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال بروز میکند .

این پلاکها خطرناک هستند زیرا میتوانند بزرگ شده و مجرای شریان را ببندند و جریان خون به قلب و مغز و پاها را قطع کنند .تصلب شرایین در نهایت به بروز حمله قلبی و سکته و قانقاریا منجر میشود .

سایر فاکتور های ریسک کدامند ؟

به جز افزایش سن، سبک زندگی هم تاثیر زیادی در بروز تصلب شرایین دارد مثلا افراد چاق یا انهایی که سیگار مصرف میکنند و ورزش نمیکنند ،بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. البته سابقه خانوادگی شما هم نقش مهمی در این میان دارد .

تعدادی از افراد در مراحل نهایی این بیماری علائمی همانند درد قفسه سینه و خستگی و کمبود نفس دارند ولی ممکن است فرد هیچ نشانه ای نداشته باشد.

چگونه از خود مراقبت کنیم ؟

شما نمیتوانید سن خود و یا سابقه خانوادگی تان را تغییر دهید ولی میتوانید با استفاده از روش هایی به بهبود وضعیت شرایین خود کمک کنید مانند :

  • انجام تمارین ورزشی مناسب
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • کاهش وزن
  • ترک سیگار

در صورتی که شما در معرض ابتلا به تصلب شرایین هستید،با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت لزوم داروی استاتین را برایتان تجویز کند واین دارو احتمال ابتلا به سکته یا حمله قلبی را افزایش میدهد .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران