یکی از شایعترین مشکلاتی که بسیاری از مادران باردار تجربه میکنند، کمبود انرژی است. میزان کمبود انرژی در هر زن و هر بارداری متفاوت است.

کاهش میزان انرژی در سه ماهه اول بارداری شایعتر است. با این حال، بروز آن در سه ماهه سوم نیز انتظار میرود. بسیاری از زنان در سه ماهه دوم احساس خستگی کمتری را تجربه میکنند.

 

کمبود انرژی در سه ماهه اول

اغلب به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، کاهش انرژی حاصل میگردد. هورمونی که بیشتر در سطح انرژی ایجاد تغییر میکند، پروژسترون است. علاوه بر این، افزایش جریان خون در دوران بارداری منجربه افت فشار خون شده و این امر نیز سبب کاهش میزان انرژی در سه ماهه اول خواهد شد.

سلامت جسمی و روحی نیز در کاهش میزان انرژی در دوران بارداری تاثیر دارد. استرس، نوسانات خلقی یا اضطراب و نگرانی که همگی با شروع بارداری افزایش میابند، میتوانند سبب ایجاد خستگی ذهنی و روحی شوند. متاسفانه هریک از این عوامل، بخشی طبیعی در بارداری محسوب میشوند.

 

کمبود انرژی در سه ماهه دوم

با ورود به سه ماهه دوم با افزایش انرژی بیشتری مواجه خواهید شد. با این حال، بهتر است در این مرحله زیاد به خودتان فشار وارد نسازید. افزایش انرژی در سه ماهه دوم فرصتی برای زنان باردار محسوب میشود که میتوانند برای کودک خود برنامه ریزی کنند و مایحتاج مورد نیاز نوزاد را خریداری کنند.

 

کمبود انرژی در سه ماهه سوم

باید از قبل کمبود انرژی در سه ماهه سوم را پیش بینی و خود را برای تجربه آن آماده کنید. در این مرحله، جنین دائما درحال رشد و تغییر است و بدن شما جهت انجام این امور، انرژی بیشتری را صرف میکند. این فعالیت ها به راحتی انرژی شما را تخلیه میکند و سبب بروز خستگی شدید در شما میشود. بهترین روش جبران انرژی از دست رفته در این مرحله، خواب کافی است. کمبود خواب با کیفیت منجر میشود دائما احساس خستگی و بی انرژی بودن کنید.

 

را های مقابله با کمبود انرژی و خستگی در دوران بارداری

اقدامات متعددی جهت مقابله و جبران کمبود انرژی در دوران بارداری وجود دارد. ممکن است برخی از این اقدامات در شما موثر واقع شود و برخی دیگر نشود. بنابراین بهتر است همه موارد زیر را یکبار امتحان کنید تا متوجه شوید کدام روش برای شما مناسبتر است.

برخی از این اقدامات به شرح زیر میباشند:

 

1-     خواب و استراحت

برای خود محدودیتی قائل نشوید و هر زمان احساس کاهش انرژی و خستگی کردید دراز بکشید یا بخوابید. شب ها زودتر به رختخواب بروید. چنانچه شاغل هستید، حتما ساعتی را برای ناهار، استراحت یا یک چرت کوتاه اختصاص دهید.

 

2-    تغییر برنامه های کاری

فعالیت های خود را محدود سازید و برای گفتن "نه" به مسئولیت های جدید تعارف نکنید. میتوانید در صورت امکان در خصوص کوتاه شدن ساعت کاری، سبکتر شدن فعالیت هایتان یا دست کم افزایش ساعت استراحت با مدیرتان مشورت نمایید.

 

3-    تغییر برنامه ورزشی

ورزش میتواند برای شما و کودکتان بسیار مفید واقع شود اما در عین حال میتواند انرژی شما را تخلیه کند و باعث بروز خستگی شود. بنابراین بهتر است به منظور ذخیره انرژی بیشتر، تمرینات ورزشی خود را تغییر دهید یا آنها را محدود سازید. میتوانید در خصوص تمریناتی که فشار کمتری بشما وارد میسازد، با پزشک یا مربی خود مشورت نمایید.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران