در دوران بارداری با بالا رفتن سطح هورمون ها، تغییراتی در پوست ایجاد میشود که سبب بروز جوش میشود. جوش از شایعترین شکایات دوران بارداری محسوب میگردد. زنان غیرباردار میتوانند جوش را نزد یک متخصص پوست و تجویز داروهایی مانند آکوتان، رتین آ و تتراسایکلین درمان کنند. اما مصرف این داروها ممکن است برای زنان باردار و زنانیکه قصد باردار شدن دارند، مضر باشد و باید در این خصوص با پزشک و متخصص پوست خود مشورت نمایند.

 

این داروها چیستند؟

-    آکوتان: آکوتان دارویی است خوراکی که به منظور درمان آکنه تجویز میگردد. نام ژنریک (عمومی) آکوتان، ایزوترتینوئین میباشد.

-    رتین آ: رتین آ نام کرمی است که جهت درمان جوش صورت مورد استفاده قرار میگیرد. نام ژنریک این دارو، ترتینوئین میباشد.

-    تتراسایکلین: این دارو یک آنتی بیوتیک خوراکی است که جهت درمان آکنه و عفونت های تنفسی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

اقدامات احتیاطی این داروها در دوران بارداری چیست؟

-    آکوتان (رده X بارداری): حدود 25 الی 35 درصد از نوزادان متولد شده از زنانی که در طول سه ماهه اول بارداری از آکوتان استفاده کرده اند، دارای یک الگو از نقایص مادرزادی میباشند. این الگو شامل نقص سر و صورت، نقص قلبی و نقص دستگاه عصبی مرکزی میباشد. همچنین مصرف آکوتان در دوران بارداری با افزایش خطر سقط جنین و مرگ نوزاد مرتبط است.

-    رتین آ (رده C بارداری): کمتر از 10 درصد رتین آ از جریان خون مادر عبور میکند و حتی کمتر از این میزان به جنین میرسد. با این وجود، رتین آ همچنان یک زنگ خطر برای زنان باردار محسوب میگردد. بهتر است در خصوص درمان جوش با این دارو با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت نمایید.

-    تتراسایکلین (رده D بارداری): تتراسایکلین گاهی منجربه مهار رشد استخوان و تغییر رنگ دندان در جنین میگردد. بنابراین، مصرف تتراسایکلین نیز مستلزم مشورت با پزشک و متخصص پوستتان میباشد.

 

چه زمانی مصرف این داروها بیخطر است؟

-    آکوتان: مصرف آکوتان زمانی بیخطر است که باردار نباشید و در خصوص دستورالعمل های مصرف آن با پزشک مشورت کرده باشید. در صورتیکه در سنین باروری بسر میبرید، باید یکماه پیش از شروع مصرف آکوتان و یکماه پس از قطع مصرف آن از دو روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در دوران شیردهی مصرف آکوتان ممنوع است. شما باید در مورد روش های ممکن کنترل بارداری با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت عدم موفقیت یک روش، سایر روش ها را بکار گیرید. همچنین باید یک هفته پیش از مصرف آکوتان، تست بارداری بدهید و جوابش منفی باشد. مصرف آکوتان را باید در روز دوم یا سوم پس از دوره قاعدگیتان آغاز کنید.

-    رتین آ: از آنجاییکه مطالعات زیادی در خصوص رتین آ صورت نگرفته است، بهتر است از مصرف آن در دوران بارداری اجتناب شود.

-    تتراسایکلین: از این دارو را نباید در دوران بارداری استفاده کرد، مگر اینکه پزشک مصرف آنرا توصیه کند. اما تحقیقات نشان داده است که مصرف تتراسایکلین در دوران شیردهی خطری به دنبال ندارد.

 

آیا میتوان از کرم های ضد آکنه آزاد و بدون نسخه در دوران بارداری استفاده کرد؟

توصیه میشود پیش از استفاده از داروهای از بین برنده و درمانی بدون نسخه در زمینه آکنه با پزشک خود مشورت کنید. محصولاتی وجود دارد که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند و مصرف آنها برای زنان باردار امن و بیخطر است. اما از مصرف داروهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، بپرهیزید.

در پایان بیاد داشته باشید که پیش از مصرف هر نوع دارو، چه تجویز شده و چه بدون نسخه با پزشک خود مشورت نمایید.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران