آبسه ریوی عفونت باکتریایی است که در بافت ریه رخ می دهد . عفونت باعث مرگ بافت ها  و تجمع چرک در این ناحیه می شود . این بیماری می تواند حیات را تهدید کنند.

 

چه چیزی باعث آبسه ریه می شود ؟

آبسه ریه را می توان به دو دسته اولیه یا ثانویه تقسیم کرد . آبسه ریوی  اولیه  و ثانویه از طریق  باکتری های مختلفی ایجاد می شوند  و علل بروز این دو نیز متفاوت است   .

آبسه ریه اولیه اغلب از درنتیجه عفونت های ریوی مثل پنومونی ایجاد می شوند. آبسه ریه ثانویه اغلب در اثر مسائل دیگری همچون  انسداد، اختلالات ریوی  و یا سایر عفونت ها رخ می دهد .

همچنین کشیدن اجسام خارجی بطور ناخودآگاه ، مسمومیت و بیهوشی می تواند منجر به آبسه ریه شود. 

 

چه کسانی در معرض خطر آبسه ریه قرار دارند ؟

افراد معتاد به الکل  و افرادی که اخیرا دچار بیماری پنومونی شده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبسه ریه قرار دارند . این خطر نیز برای افرادی که به تازگی تحت بیهوشی قرار گرفته اند و یا در نتیجه آسیب بیهوش شده اند ، بیشتر است .

 

علائم آبسه ریه چیست؟

قابل توجه ترین نشانه ی آبسه ریه، سرفه است. سرفه ممکن است خونین یا همراه با چرک باشد .

سایر علائم شامل بوی بد دهان، تب با لرز، درد قفسه سینه و تنگی نفس می شود. همچنین تعریق شبانه، کاهش وزن و خستگی می تواند نشانه آبسه ریه باشد .

 

آبسه ریه چگونه تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص آبسه ریه، دکتر در ابتدا به ارزیابی سوابق پزشکی می پردازد . سپس دکتر به بررسی در مورد عمل های جراحی اخیر که در آن فرد تحت بیهوشی قرار گرفته است ، سوالاتی را مطرح خواهد کرد . اگر پزشک مشکوک به آبسه ریه شود  خلط یا چرک گلو را آزمایش می کند . دکتر نیز ممکن است از ابزار تصویربرداری، مانند X-ray یا سی تی اسکن برای رد سایر بیماری ها مانند سرطان یا آمفیزم ، استفاده کند . برای عفونت های جدی تر، دکتر ممکن است نمونه برداری از آبسه را انجام دهد.

اگر دکتر احساس کند که یک ماده خارجی وارد ریه ها شده است ،از ابزاری به نام برونکوسکوپ برای مشاهده نای  استفاده می کند .

 

آبسه ریه چگونه درمان می شود؟

ابتدایی ترین درمان برای آبسه ریه مصرف آنتی بیوتیک است. ممکن است لازم باشد تا شش ماه از این داروها استفاده کنید . علاوه بر این، دکتر ممکن است درمان های خانگی از جمله تکنیک های تنفسی را توصیه کند . تغییر در شیوه زندگی مانند عدم استعمال دخانیات  و نوشیدن مایعات نیز ممکن است توصیه شود .

از دیگر گزینه های درمانی جراحی است. در این روش لوله ای را وارد ریه ها کرده و چرک ها را تخلیه می کنند .

در موارد نادر، آبسه ریه ممکن است  پاره گردد و از دیگر عوارض جدی این بیماری گسترش عفونت به سایر نقاط بدن است.

عدم درمان آبسه مزمن  می تواند  به بیماری ریوی مزمن، کاهش وزن، کم خونی و یا سایر بیماری های ریوی منجر شود.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران