هر کودکی بعضی مواقع کمرو می شود، اما برخی کودکان خجالتی هستند. آیا خجالتی بودن کودکتان زیاد مهم نیست یا اینکه تمایل دارید وی را وارد جمع کنید؟ 
کودکان خجالتی ممکن است خیلی افراد اجتماعی نباشند، اما به هرحال می توانید به آنها کمک کنید تا چگونگی عملکرد مناسب در موقعیت های اجتماعی را یاد بگیرند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. 

چه میزان خجالتی بودن زیاد است؟


به طور کل خجالتی بودن مشکل خاصی نیست. کودکان خجالتی اغلب بهتر گوش می دهند و مشکلات کمتری در مدرسه ایجاد می کنند. خجالتی بودن زمانی مشکل ساز می شود که عملکردهای طبیعی مورد انتظار را مختل کرده و یا باعث ناراحتی کودک شود. در صورتی که کودک دچار مشکلات زیر شد، باید به متخصص و مشاور مراجعه کنید: 

  • کودک تمایلی به رفتن به مدرسه ندارد.
  • در پیدا کردن دوست دچار مشکل می شود. 
  • علاقه ای به شرکت در جشن های تولد و تمرین های ورزشی ندارد. 
  • از خجالتی بودن خود مضطرب و عصبی می شود. 

چه عاملی باعث بروز خجالت می شود؟ 


خجالتی بودن در بین کودکان کاملا رایج است. برآورد شده که حدود 20 تا 40 درصد مردم دارای شخصیت های خجالتی هستند. اکثر کودکان خجالتی با همین ویزگی شخصیتی به دنیا می آیند، گرچه تجربه های ناخوشایند نیز نقش مهمی در میزان خجالتی شدن کودک دارند. آیا کودک شما به طور ناگهانی خجالتی شده است؟ اگر این طور است یک رویداد باعث بروز این خجالت شده است و کودک برای پشت سر گذاشتن آن نیاز به کمک دارد. 

پذیرفتن شخصیت خجالتی 

کودکان خجالتی معمولا دارای ویژگی های مشترکی هستند. زمانی که این رفتارهای طبیعی را تشخیص دادید، می توانید به جای مقابله با کودک، با وی کار کنید. 
کودکان خجالتی معمولا متکی به خود، محتاط و دلسوز هستند، اما اغلب تمایلی به امتحان کردن چیزهای جدید ندارند. آنها معمولا دیرتر با دیگران گرم می شوند و برای سازگاری با موقعیت های جدید زمان بیشتری نیاز دارند. آنها ممکن است تمایل دارند افراد اجتماعی باشند، اما از رویاروی با دیگران اجتناب می کنند زیرا می ترسند یا نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند. 

نکاتی برای کمک به یک کودک خجالتی 

  • یک استراتژی برای شروع کار ایجاد کنید. به کودک خود کمک کنید تا به گروهی از همسن و سالان خود نزدیک شود و به آنها گوش دهد و در گروه دوستان هر کس مدتی اجازه صحبت کردن داشته باشد. به وی صحبت کردن و ملحق شدن به جمع را آموزش دهید. 
  • اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید. موقعیت های جدیدی که کودک در آنها قرار گرفته و به خوبی از پس آنها برآمده را به کودک یادآوری کنید. به عنوان مثال زمانی که قصد رفتن به مهمانی تولد دارید، در مورد مهمانی های دیگری که قبلا شرکت کرده و چقدر خوش گذرانده اید، صحبت کنید. به کودک در چالش های تقویت کننده کمک کنید و به این ترتیب کودک تمایل به تکرار این چالش ها خواهد داشت. 
  • بر روی مهارت های اجتماعی کار کنید. هر زمان که می توانید به کودک این فرصت را بدهید که به تمرین مهارت های اجتماعی بپردازد. به عنوان مثال پس از خرید او را تشویق کنید که پول فروشنده را پرداخت کند، در رستوران از او بخواهید خوش شام مورد علاقه اش را سفارش دهد، از دوستان وی دعوت کنید تا در خانه با کودک بازی کنند، به این ترتیب کودک مدت زمان بیشتری را با هم سن و سالان خود می گذارند. 
  • بازخوردها را بررسی کنید. کودک را تشویق کنید گام های کوچکی در این مسیر بردارد، به عنوان مثال به دیگران سلام کند یا دست تکان دهد. اگر در این شرایط کودک هیچ اقدامی نکرد و واکنشی از خود نشان نداد، در مورد آن صحبت کنید و به بحث در مورد اقداماتی بپردازید که در موقعیت های دیگر کودک می تواند انجام دهد. 
  • ابراز همدلی کنید. برای کودک خود بیان کنید که متوجه خجالتی بودن وی هستد و بگویید که شما نیز گاهی دچار این احساس می شوید و در مورد زمان هایی که دچار این حس می شوید و در مورد تجربیات خود صحبت کنید. 
  • رفتار شما مدلی برای کودک محسوب می شود. زمانی که به کودک خود چگونگی احوالپرسی و صحبت کردن با دیگران را در واقعیت نشان می دهید، کودک این کار را راحت تر انجام خواهد داد. 

از همه این ها مهم تر این است که به کودک عشق و علاقه خود را نشان دهید و به او نشان دهید که با وجود خجالتی بودن شما وی را پذیرفته اید و مشکلی در این باره وجود ندارد. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران