متخصصان عقیده دارند که کودکان باید از تمام انواع گروههای مواد غذایی مصرف نمایند تا سالم بمانند و رشد مطلوبی داشته باشند .مصرف زیاد کربوهیدرات ها به صورت مواد قندی (مانند کیک ،شیرینی جات ،شکلات و شیر و سایر نوشیدنی های شیرین و غذاهای مشابه ) و مواد غذایی طعم دار و نشاشته ها (مانند چیپس و چوب شور ) میتوانند باعث پوسیدگی دندان شوند .مدت زمان ماندگاری کربوهیدراتهای مصرفی بروی دندانها باعث بروز پوسیدگی دندانی می‌شود .

 

بهتر است فرد از دوران کودکی این مواد غذایی را انتخاب و مصرف نماید تا دندانهای سالمی داشته باشد :

  • میوه‌ها و سبزیجات زیادی را در خانه نگاه داری کنید تا به عنوان میان وعده‌های سالم و به جای کربوهیدراتها از آن مصرف کنید :میوه ها و سبزیجاتی را انتخاب کنید که حاوی میزان زیادی از آب هستند مانند گلابی ،هندوانه ،کرفس و خیار .مصرف موز و کشمش را محدود کنید زیرا این مواد دارای قندهای متمرکز هستند و یا میتوانید از کودکتان بخواهید تا پس از مصرف آن‌ها دندانهای خود را مسواک بزند .

  • از پنیر به عنوان میان وعده و یا به همراه غذا استفاده کنید :پنیر به‌خصوص انواعی مانند چدار ،سوییسی ،مونتری جک و سایر پنیر های قدیمی باعث افزایش میزان ترشح بزاق دهان می‌شوند که خود عاملی است برای رفع مواد زائد از روز دندانهای شما .

  • از مواد غذایی چسبناک و جویدنی اجتناب کنید :کشمش ،انجیر خشک ،جو دو سر ،شیرینی های حاوی کره بادام زمینی ؛کارامل ،عسل ،پاستیل ،گرانولا و انواع شیره ها باعث می‌شوند تا بزاق دهان نتواند به راحتی مواد زائد روی دندانها را بشوید و رفع نماید .در صورتی که کودکتان از این مواد مصرف کرد ،حتما از وی بخواهید تا دندانهای خود را پس از آن مسواک بزند .

  • از مواد غذایی شیرین به همراه وعده‌های غذایی مصرف کنید نه میان وعده‌ها :اگر میخواهید به کودکتان شیرینی جات بدهید ،ان را به یک دسر تبدیل کرده و پس از غذای اصلی میل کنید .میزان ترشح بزاق دهان پس از وعده‌های غذایی اصلی افزایش می‌یابد .همچنین نوشیدنی های مصرفی در طی وعده‌های غذایی به رفع این مواد از روی دندانهای شما کمک میکنند

  • کودکتان را عادت دهید که تا جای ممکن از میان وعده ها مصرف نکند :تعداد دفعات مصرفی مواد غذایی بی‌ارزش خیلی مهم‌تر از میزان مصرفی انهاست .زمان میان وعده‌های غذایی باعث می‌شود تا مواد زائد از روی دندانها شسته شوند و هدف باکتری ها قرار نگیرند .مصرف زیاد غذاهای متعدد بدون مسواک زدن در‌واقع موقعیتی را برای باکتری ها فراهم می آورد تا پلاک های دندانی و پوسیدگی آن را بوجود آورند .سعی کنید مصرف اسنک ها و یا میان وعده‌ها را تا جای ممکن به یک تا دو بار در روز محدود کنید و در صورت امکان دندانهای خود را پس از آن‌ها مسواک بزنید .

  • از مصرف مواد غذایی شیرینی که بروی دندانهایتان می‌مانند خودداری کنید :اب نبات چوبی ،شکلات های سفت و سخت ،نعنا و قرص های درمانی سرفه به صورت ممتد دندان را با مواد قندی می پوشانند و پوسیدگی دندان را بوجود می آورند .

  • از مواد غذایی عاری از قند و یا حاوی جایگزین های قندی مصرف کنید :انواعی از مواد غذایی حاوی جایگزین های قندی با نام زیلیتول هستند که میتواند از بروز خرابی های دندانی پیشگیری نماید .

  • هیچ وقت کودکان را با یک شیشه پر از شیر ،فرمولا ،اب میوه یا نوشابه در تخت نگذارید :اگر کودکتان در تخت خود به نوشیدنی نیاز دارد ،یک شیشه آب را در اختیار وی بگذارید .

  • منابع خوبی از کلسیم را در رژیم غذایی کودکتان قرار دهید تا دندانهای محکم تری داشته باشد :این منابع عبارتند از شیر ،بروکلی و ماست .

  • در صورتی که کودکتان به ادامس علاقه دارد ،او را تشویق کنید تا از ادامس های شیرین شده با زیلیتول و یا ادامس های عاری از شکر مصرف نماید .زیلیتول میتواند میزان باکتری های دهانی را کاهش دهد و جویدن نیز خود میزان ترشح بزاق دهان را بیشتر میکند .

  • از فلوراید و مسواک و نخ دندان برای دندانهای کودکتان استفاده کنید :بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی مصرف خمیر دندانهای فلورایدی است .این ماده وارد دندان شده و از پوسیدگی های زود هنگام پیشگیری میکند .در صورت امکان دندانهای کودک خود را دو بار در روز و پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و یا دهان را با آب به صورت کامل بشویید .دندانهای کودکتان را حداقل روزی بک بار با نخ دندان تمیز کنید تا مواد غذایی انباشته شده میان دندانها و زیر پوشش لثه رفع شوند .میتوان از مواد شست و شو دهنده دهانی حاوی فلوراید نیز برای کودکان بالای 6 سال استفاده نمود .

  • حتماً پس از مصرف داروهایی مانند شربت های سرفه ،از کودکتان بخواهید تا مسواک بزند .شربت ها حاوی قندی هستند که باکتری ها به کمک آن اسید در دهان می‌سازند .اسید یاد شده این قدرت را دارد تا مینای دندان شما را از بین ببرد .

  • به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید .کودک شما باید تا سن یک سالگی و یا شش ماه پس از رشد اولین دندان توسط دندانپزشک معاینه شود .ملاقات منظم با دندانپزشک نیز راهی است برای رفع سریع‌تر مشکلات دندانی .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران