هر کسی حداقل یک بار در طول زندگی خود به جویدن ناخن های خود می پردازد. گاهی ممکن است در یک جلسه کاری یا زمانی که دچار اضطراب می شوید، بدون اینکه خودتان متوجه شوید، شروع به جویدن ناخن های خود کنید. 

جویدن ناخن ها اغلب از کودکی شروع می شود. بررسی ها نشان داده اند که 60 درصد کودکان و 45 درصد نوجوانان ناخن های خود را می جوند. جویدن ناخن معمولا بعد از سن 18 سالگی کمتر می شود، اما ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. بسیاری از بزرگسالان و کودکان اغلب متوجه جویدن ناخن های خود نیستند و این کار به شکل بک عادت درآمده است. جویدن ناخن ممکن است یک مشکل خفیف یا خیلی جدی تر باشد. 

علت جویدن ناخن ها چیست؟ 

اضطراب و خستگی مهم ترین علل جویدن ناخن در اکثر مبتلایان می باشد. این عادت اغلب راهی برای کاهش اضطراب یا مشغول کردن حداقل یک بخش از بدن می باشد. ناامیدی و تنهایی دیگر محرک های احساسی هستند که ممکن است منجر به جویدن ناخن شوند. برخی تحقیقات نیز نشان داده اند ژنتیک هم نقش مهمی در بروز این مشکل دارند. 

جویدن ناخن ممکن است نشانه یک مشکل روحی و روانی، مانند اختلال وسواس اجباری (OCD) باشد. افرادی که در طول روز چندین بار دست های خود را می شویند یا قفل بودن درب خانه را چک می کنند، ممکن است دچار مشکل جویدن ناخن هم باشند. بسیاری از کودکانی که ناخن های خود را می جوند، معمولا دچار اختلالات روانی دیگری نیز هستند، مشکلاتی مانند اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)، اختلال اضطراب جدایی و یا شب ادراری. 

جویدن مداوم ناخن ها که باعث آسیب رساندن شدید به ناخن ها و پوست اطراف آن ها می شود، نوعی خود زنی یا خود آزاری محسوب می شود. 

مشکلات ناشی از جویدن ناخن ها 

جویدن ناخن دارای عواقب جسمی و روحی می شود. جویدن مداوم ناخن ها و پوست اطراف آنها باعث قرمز شدن و درد ناخن ها می شود. پوست اطراف ناخن ها ممکن است خونریزی کند و منجر به عفونت شود. باکتری ها و ویروس های موجود در زیر و اطراف ناخن ها به صورت و دهان منتقل شده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. به علاوه جویدن ناخن ها ممکن است به دندان ها نیز آسیب برساند و منجر به پوسیدن و ضعیف شدن دندان ها می شود. 

ظاهر ناخن های جویده شده نیز باعث بروز ناراحتی و اضطراب می شود. 

درمان جویدن ناخن 

بسیاری از کودکان با بالا رفتن سن جویدن ناخن را کنار می گذارند. اما در مورد بزرگسالان و نوجوانانی که همچنان دچار مشکل جویدن ناخن هستند، تکنیک های درمانی وجود دارد.

  • ناخن ها را با یک ماده یا لاک تلخ بپوشانید. طعم تلخ و آزار دهنده مانع جویدن ناخن ها می شود. به علاوه استفاده مداوم از لاک میزان جویدن ناخن ها را کاهش می دهد. این تکنیک برای کودکان نیز موثر است. 
  • ناخن ها را کوتاه کنید. در صورت کوتاه کردن ناخن ها جویدن آنها سخت می شود. 
  • به طور مرتب ناخن های خود را مانیکور کنید. هزینه ای که برای زیبا کردن ناخن های خود صرف می کنید، باعث می شود کمتر به ناخن جویدن اقدام کنید. 
  • روش های مختلف را برای مدیریت اضطراب خود امتحان کنید، از جمله مصرف دارو، یوگا، نفس عمیق کشیدن و غیره. 
  • اگر تکنیک های ارائه شده را امتحان کرده اید و بهبودی حاصل نشده است، دستکش بپوشید یا از چسب و بانداژ بر روی ناخن های خود استفاده کنید تا میزان جویدن ناخن های خود را کاهش دهید. 

اگر جویدن ناخن ها با اضطراب تشدید می شود، به پزشک مراجعه کنید. زیرا این مسئله ممکن است نشانه یک مشکل روحی جدی تر باشد، مانند OCD که با مشاوره یا دارو درمان می شود. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران