مغز یکی از مهم ترین، حساس ترین و پیچیده ترین اعضای بدن است که بر فعالیت بسیاری از بخش ها و اندام های بدن تاثیر می گذارد. توجه به این عضو بسیار مهم است.


انرژی لازم برای انجام فعالیت های مختلف بدن از مواد غذایی تامین می شود. بنابراین، نوع مواد غذایی مصرفی بسیار مهم هستند. غذا تاثیر فوق العاده ایی بر وضوح ذهنی، خلق و خوی، حافظه و تمرکز دارد. 

اما سوالی که مطرح می شود این است : آیا واقعا مواد غذایی بر تمرکز و بالا بردن کارایی مغز تاثیر دارند؟!! طبق تحقیقات انجام شده، همانطور که سن بالا می رود اعضای بدن نیز مسن می شوند و نیاز به رسیدگی بیشتر برای داشتن کارایی بهتر دارند. خبر خوب این است که سلامت مغز را می توان با اضافه کردن مواد غذایی و نوشیدنی های "هوشمند" به رژیم غذایی حفظ کرد.

حال به معرفی این مواد غذایی هوشمند و زیرک می پردازیم:

1) کافئین
 کافئین باعث هوشیاری بیشتر می شود. هیچ دکمه ی جادویی برای تقویت آیکیو یا باهوش تر شدن وجود ندارد اما خوردن مواد غذایی خاص مانند کافئین به شما انرژی می دهد و تمرکز را بالا می برد. کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشابه های انرژی زا و برخی داروها زنگی هشدار دهنده برای بیدار شدن مغز هستند، هر چند اثرشان کوتاه مدت باشد. فراموش نکنید " افراط و تفریط" همیشه ضرر رسان است، به این معنی که مصرف بیش از حد کافئین باعث وحشت زدگی، عصبانیت و برافروختگی می شود. 

 

2) شکر 
شکر، نه شکر شکردان و نه قند قندان بلکه گلوگز حاصله از تجزیه  قند و کربوهیدرات ها، باعث هوشیاری است و سوخت مورد پسند مغز را تامین می کند. به همین دلیل، یک لیوان نوشیدنی شیرین باعث افزایش کوتاه مدت حافظه، تفکر، و توانایی های ذهنی می شود. در مصرف این نوع مواد زیاده روی نکنید زیرا به حافظه و دیگر اعضای بدن آسیب می رساند و باعث افزایش وزنتان می شود. 

 

3) صبحانه 
خوردن صبحانه برای سوخت رسانی به مغز واجب است!!!! شما هم از افرادی هستید که صبحانه نمی خورند؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه باعث بهبود حافظه کوتاه مدت و دقت می شود. دانش آموزانی که صبحانه می خورند عملکرد بهتری نسبت به دیگران دارند. مواد غذایی همچون غلات کامل با فیبر بالا، لبنیات، و میوه ها بسیار مفید هستند. یادتان باشد پرخوری نکنید زیرا صبحانه پر کالری مانع تمرکز می شود. 

 

4) ماهی 
ماهی غذای واقعی مغز است. ماهی منبع پروتئینی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و کلید سلامت مغز است. این چربی های سالم قدرت شگفت انگیزی به مغز می دهند: رژیم غذایی غنی از این ماده غذایی خطر زوال عقل و سکته مغزی را کاهش روانی می دهد؛ به علاوه، نقش حیاتی در افزایش حافظه با بالا رفتن سن دارد. برای سلامت مغز و قلب دو وعده در هفته ماهی بخورید.

 

5) آجیل و شکلات تلخ
به رژیم غذایی روزانه خود آجیل و شکلات تلخ اضافه کنید. آجیل و دانه های خوراکی غنی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که باعث کاهش اختلالات شناختی وابسته به سن می شوند. شکلات تلخ دارای دیگر خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی و محرک های طبیعی مثل کافئین است که تمرکز را بالا می برد. روزانه یک واحد معادل 28 گرم آجیل و شکلات تلخ به رژیم غذاییتان اضافه کنید تا با حداقل کالری، چربی و قند انرژی مورد نیاز را بدست بیاورید.

 

6) آوکادو و غلات سبوس دار
همه اعضای بدن به ویژه قلب و مغز به جریان خون نیاز دارند. رژیم غذایی سرشار از غلات و میوه هایی مانند آوکادو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلسترول را کاهش می دهند. از سوی دیگر، باعث کاهش پلاک و افزایش جریان خون می شوند. جریان خون افزایش یافته باعث روشن شدن سلول های مغز بیشتری می شود. غلات سبوس دار، مانند ذرت بو داده و گندم خالص، فیبر و ویتامین ایی (E) رژیم غذایی را تامین می کنند. اگرچه آوکادو حاوی چربی است اما این چربی از نوع اشباع نشده و مناسب جریان خون است.

 

7) زغال اخته 
زغال اخته (قره قاط) فوق العاده مغذی است. تحقیقات نشان می دهند که زغال اخته از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و بیماری های وابسته به سن مانند آلزایمر یا زوال عقل محافظت می کند. رژیم غذایی غنی از ذغال اخته هم عملکرد یادگیری و هم عضلات افراد مسن را بهبود می بخشد، به نحوی که عملکرد ذهنی آنها مانند افراد جوانتر می شود.

 

8) رژیم غذایی سالم
شاید تکراری به نظر برسد اما رژیم غذایی سالم کلید سلامتی مغز است. اگر رژیم غذایی فاقد مواد مغذی ضروری باشد تمرکز کاهش می یابد. خوردن بیش از حد یا خیلی کم نیز تمرکز را به هم می زند_ پرخوری باعث سنگینی و کم خوری باعث "قار قور شکم" می شود. بنابراین، لیستی از مواد مغذی ضروری تهیه کرده و رژیم متعادلی تنظیم کنید. 

 

9) ویتامین، مواد معدنی، مکمل
اگرچه قفسه های فروشگاه ها و داروخانه ها پر از مکمل هایی است که ادعای تقویت مغز با ویتامین های بی ( B)، سی (C)، ایی ( E)، بتاکاروتن و منیزیم دارند، اما مکمل تنها برای افرادی مفید است که بنا به دلایلی رژیم غذایی غنی ندارند. برخی تحقیقات نشاندهنده تاثیر مثبت جینسنگ، جینکو، ویتامین، مواد معدنی، و ترکیبات گیاهی بر مغز بوده اند، اما نیاز به تحقیقات بیشتری است. چنانچه قصد مصرف ویتامین، مواد معدنی یا مکمل ها را دارید به پزشک مراجعه کنید تا با در نظر گرفتن تمامی موارد دوز و نوع را مشخص کند.

 

10) سبزیجات برگ سبز 
براساس جدید ترین تحقیقات، مصرف منظم سبزیجات برگ سبز_ مثل کلم پیچ، برگ چغندر و کاهو _ زوال عقل را به عقب می رانند. این سبزیجات غنی از ویتامین های آ (A) و کا (K) هستند (تنها یک فنجان کلم بیش از 684 درصد از میزان روزانه توصیه شد را دارد) که برای مقابله با التهاب و قدرتبخشی استخوان ها بسیار مفیدند. 

 

خوب! حالا می خواهیم برای یک روز بزرگ آماده شویم، انرژی بگیریم، قدرتمان و در نتیجه تمرکزمان را بالا ببریم. ابتدایی ترین کار خوردن وعده غذایی غنی از آب میوه، نان شیرینی تهیه شده از گندم خالص، ماهی قزل آلا (برای وعده شروع روز می توانید از جایگزین ها هم بهره ببرید) و یک فنجان قهوه است. علاوه بر این، موارد زیر را به عاداتتان اضافه کنید:

  • خواب خوب شبانه 
  • هیدراته بودن
  • ورزش کردن جهت تفکر بهتر و سریعتر
  • استراحت کردن و مدیتیشن

 

منابع

  • http://www.webmd.com/add-adhd/ss/slideshow-brain-foods-that-help-you-concentrate
  • http://alifeofproductivity.com
  • https://draxe.com
  • https://www.bbcgoodfood.com
  • http://healthyeating.sfgate.com
  • https://www.topuniversities.com
  • http://www.eatingwell.com
  • http://www.health.com
  • http://naturalsociety.com
  • https://breakingmuscle.com

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران