سفری به دوران کودکی و یاد اوری لحظات آن 
همه ی ما میدونیم نوزادان  ،فرشته های آسمانی هستن  که به زمین فرستاده شدن . اما وقتی کسی برای اولین بار مادر یا پدر میشه تجربه ای از درک دنیای پیرامون نوزادش نداره و حتی قادر به یاد آوری تجربیات نوزادی خودش هم نیست . اما اگر باهم این مقالرو مرور کنیم تا  درک درست  و علمی از نگرش نوزاد به دنیا و حواس پنج گانه آن به دست بیاریم.
همه ی پدر و مادرها فکر میکنن که فرزندشون یه نابغست .و شاید این ادعا به دورانی بازگردد که نوزاد یک سری واکنش هارو نسبت به اطرافش انجام میده 
خیلی وقت ها  خیلی از افراد بر این باورند که نوزاد وقتی باهاش صحبت میکنی  میخنده .
حواس پنج گانه نوزادان در دوران حاملگی شروع به توسعه میکنه و در نهایت در یک سال اول زندگی اوبا سرعت شگفت انگیزی میسر پیشرفت رو طی میکنه .شاید به تعبیر دیگه یه بسته نرم افزاری کوچک در نوزاد در حال پردازش میلیون ها تن اطلاعات هست و درجهت اتصال نوزاد به شما کمکم میکند .
حس شنوایی نوزادان:
کودک شما در سن  سه ماهگی ، قادر به تشخیص صداها خواهد بود . البته حس شنوایی در نوزادان در درون رحم مادر توسعه یافته است و بنابراین او میتواند صداهای آشنا ،به ویژه صدای مادر را که در درون رحم شنیده بود تشخیص دهد .

او حتی قادر به تشخیص شعرها و آهنگ و داستان هایی خواهد بود که در شش هفته آخر حاملگی در درون رحم مادرش شنیده است .
مایکل یاگمن ،متخصص اطفال در بیمارستان مونت آمبرن کمبریج ،ماساچوست بیان میکند هنگامی که نوزاد یک ماهه شد قادر به تشخیص  و تمایز  اصوات و حروف   مثل با از پا خواهد بود .
در حدود شش ماهگی  توانایی تشخیص اسم خود ونشان دادن  واکنش  به  شنیدن اسم خود را دارد .درست در این زمان است که او شروع به پرحرفی میکند و درمی یابد که علاقه مند به شنیدن صداهای دیگری نیز میباشد . صدای خودش!

صداهایی که نوزاد دوست دارد !
نوزاد علاقه مند به شنیدن صداهای سفید است . صداهای سفید به صداهایی گفته میشود که از فرکانس های متعدد و شدت های برابر تشکیل شده است .مثل نویز پشت تلفن  یا صدای فشه 
صدای کارکردن جاروبرقی ،رادیواستاتیک،صدای فن ،(پنکه)برای وی تسکین دهنده و یادآوری کننده صداها و نویزهای رحم مادرش خواهد بود .
صداهایی با فرکانس های بالا و زیاد ، خواندن آهنگین  برای نوزادان که اکثر افراد در حرف زدن با نوزاد از آن استفاده میکنند . صداهایی با فرکانس کمتر برای وی هیجان انگیز نیستند .

موسیقی ، لالایی و به ویژه  شعرهای هم قافیه  در مهد های کودک برای وی بسیار لذت بخش است .
ممکن است به ذهنتان بیاید برای خواباندن نوزاد به اتاقی ساکت نیاز دارید در صورتی که باید  به یاد داشته باشید وی در رحم مادرش با سروصداهای  بلندی خوابیده است . بنابراین هنگامی که چرت میزند سروصدا کنید .بهتر میخوابد .
دید کودک چگونه است ؟
حس بینایی ، کم توسعه ترین حس پنج گانه  او در هنگام تولد است .
یک نوزاد تازه متولد شده تنها میتواند 8الی 12 اینچ اطراف خود را ببینید . هر اینچ  2.54سانتی متر است .
رونی لیدرمن ،رئیس و دکترای موسسه مالیمان سگال ،مطالعاتی برای اوایل دوره کودکی  در دانشگاه نونا انجام داده است .او همچنین بیان میکند دنیا برای نوزاد محلی تارو زیباست .
از آنجایی که چشم های وی باهم و همزمان عمل نمیکنند او نمیتواند تمرکز کند .اما همین محدود کنددگی دید در نهاین به وی کمک میکند تا بیشتر به شما انس گیرد .
بدو تولد:
نوزاد علاقه دارد صورت شما را نگاه کند به ویژه مکان هایی که کنتراست در صورت  ایجاد میکند . (خط رویش مو _چشمها) اما از آنجا که دید او کامل نیست قادر به تشخیص رنگ ها نبوده و فقط سیاه و سفید میبیند . الگوهای برجسته و طرح های بزرگ ، نزدیکتر و روشن تر را تشخیص میدهد .
دوماهگی:
چشم ها شروع به فعالیت باهم میکنند .بیشتر نوزادان در این سن قادر به ترک و پیگیری حرکتی اشیا میکنند .مغز نوزاد شما قادر به درک و پیگیری حرکت اشیا میباشد بنابراین وی عاشق بازی در جلوی آیینه و نگاه به اشیا متحرک است .
چهارماهگی:
او قادر به دیدن  رنگ ها خواهد بود بنابراین ، اسباب بازی هاو  حیوانات برایش جذاب تر خواهد بود .بنابراین وی درک عمیق تری از اشیا  و نقاط یک اتاق خواهد داشت .
شش ماهگی:
در شش ماهگی کودک قادر به تشخیص جزئیات ظریف است .بنابراین ممکن است چیزهایی که قبلا اصلا برایش جذاب نبوده اند را دوست داشته باشد .
چهره خرس عروسکی اش ،طرح جغجغع اش و حتی نمای بیرونی اتاقش برایش به کرات جالب تر خواهند بود .
تا زمانی که کودک دوماهش کامل نشده است ، دید محیطی - پیرامونی او از دید مرکزی اش قوی تر است . بنابراین وسایل متحرک بالای تخت و درست بالای سر وی آویزان نکنید .
ذائقه و مزاج نوزاد:
جوانه های چشایی نوزاد در دوران حاملگی و در درون رحم مادر توسعه پیدا می کنند ،زیرا او در این دوران با رژیم غذایی مادر از طریق مایع آمنیوتیک مواجه میشود و مادران  به  اشتراک گذاری طعم های غذایی را از طریق شیردهی پس ازتولد ادامه میدهند .
طعم و مزه غذایی که مادر میخورد از طریق شیر مادر به نوزاد میرسد .اما علیرغم این که دردوران حاملگی چی خوردین ویا روزهای اولیه شیردهی چه غذاهایی مصرف میکنید  ،نوزاد با شیرینی میانه ی خوبی دارد .
هرچیزی شیرین باشد برای وی تسکین دهنده و خوشمزش.برای همینه که مشتاقانه شیر مادر یا شیر خشک رو قورت میده . هردوی آنها شیرین هستند .
دکتر لیدرمن اعتقاد داره این راه، طبیعی ترین راه رساندن طعم های مختلف به  نوزاد است .
در 4تا 6 ماهگی ،کودک آماده دریافت غذاهای جامد است . در این سن او هنوز اشتیاق زیادی برای دریافت چیزهای شیرین دارد .
بتابراین با ولع زیادی اولین گازهای سیب یا پوره موز رو میزنه و از خوردن لوبیا سبز یا نخود فرنگی روی برمیگردونه .
تنوع برنامه غذایی کودک را جدی بگیرید و مدنظر داشته باشید معرفی و شناساندن غذاهای جدید به کودکی که از طریق شیشه شیر میخورد سخت تر است زیرا به طعم و مزه غذاهای قبلی عادت کرده است .بنابراین  اگر از طریق شیر مادر آن هارا با مزههای بیش تری حتی مزه هایی سخت مثل سیر آشنا کنید ، احتمال دوست داشتن آن مزه ها را به صورت غذاهای جامد در کودک بالا میبرید . افراد با گذر زمان جوانه های چشایی خود را از دست میدهند .کودک شما از شما بیشتر جوانه چشایی دارد .
حس لامسه 
اولین حسی که درون رحم مادر شروع به توسعه میکند حس لامسه است . و این حس پیشرفته ترین و توسعه یافته ترین حس نوزاد در بدو تولد است .
دکتر یاگمن بیان میکند نوزاد از برقراری تماس فیزیکی که به وی حس گرمی _نرمی و دوست داشته شدن میدهد لذت میبرد .از طرف دیگر این حس، تضمینی ترین پیوند ممکن بین کودک و والدین است .
راهکارهای آسان و سرگرم کننده برای ارتباط  با نوزادان:
نوازش سینه های برهنه او به روش کانگرو 
کانگرو :متدی در به آغوش گرفتن کودک است که تماس بدن کودک با والد را در بر دارد 
ما ساژ پشت کمر وی در هنگام شیردهی
رقص گونه به گونه با وی 
هنگامی که کودک شما شش ماهه است ، مشتاق به کشف جهان اطراف خود با دو دست خود است .
از کشف بافت های مختلف لذت میبرد از برچسب ها و تگ های خشن در اسباب بازی ها و ته ریش های پدر تا سطوح مخملی و بافت های نرم .
هرچیزی که کودک شما میتواند با دست بگیرد و در نهایت به دهان فرو برد 
دهان کودک پر از گیرنده های حسی است که به وی بهترین حس  دنیارا میدهد .
حس بویایی:
هنگامی که مادر شش ماهه حامله است ، کودک شروع به توسعه حس بویایی میکند .
این حس  تکمیلو تکمیل تر میشه و در 8 سالگی به اوج  تکامل خود میرسد .
لیز الیوت دکتر و و نویسنده کتاب چه اتفاقی داره می افته 
بیان میکنه چگونه  ذهن و فکر در پنج سال پس از تولد تکامل می یابد .کودک از این حس برای کشف جهان اطراف استفاده میکنه 
کودک قادر به تشخیص عطر و بوی منحصر به فرد شیر مادر خود  است .
از صابون ، شامپو و شوینده و دئودرانت هایی استفاده کنید که کودک به آن ها عادت دارد .
از همسر خود بخواهید از همان رایحه ها برای  شستو شو استفاده کند  این نکته کودک را با پدر سریع تر اخت میکند .
مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید 


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران