زمانی که دوقلو باردار هستید چه اتفاقاتی برایتان می افتد؟ مطمئنا وزنتان بیشتر از حد معمول افزایش خواهد یافت و به ویتامین ها و مراقبت های بیشتری نیاز دارید. همانطور که لطف دوقلو داشتن داشتن دوبرابر است، نگرانی ها و دردسرهای ان نیز دوبرابر می شود. بنابراین بهتر است برخی حقایق مهم را در رابطه با دوقلو باردار بودن بدانید. 
دو نوع دوقلو وجود دارد: دوقلوهای غیرهمسان و همسان. تعداد دوقلوهای همسان کمتر از دوقلوهای غیرهمسان است، زیرا در مورد دوقلوهای همسان لازم است یک تخمک بارور شده به دو نیم تقسیم شود که خیلی کم این اتفاق رخ می دهد. دوقلوی غیرهمسان زمان به وجود می آیند که دو تخمک مجزا توسط دو اسپرم مجزا بارور می شوند و همزمان با هم در رحم کاشته می شوند. 
اگر سابقه دوقلوزایی در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال اینکه شما هم صاحب دوقلو شوید زیاد خواهد بود. داروهای باروری نیز شانس دوقلو شدن نوزادان را افزایش می دهند، زیرا باعث آزاد شدن بیش از یک تخمک در زمان تخمک گذاری می شوند. 
زمانی که دوقلو باردار هستید لازم است در طول روز حداقل 2700 کالری دریافت کنید. به علاوه پزشک ویتامین ها و مواد معدنی برایتان تجویز خواهد کرد. خانم هایی که دوقلو باردار هستند در مقابل کم خونی حساس ترند، زیرا آهن بیشتری برای رشد دو جنین لازم است. 
خانم هایی که دوقلو دارند، در دوران بارداری به میزان 15 تا 20 کیلوگرم سنگین تر خواهند شد. در نیمه اول بارداری هر هفته نیم کیلو وزن مادر افزایش خواهد یافت. در نیمه دوم بارداری افزایش وزن هفتگی کمی بیشتر از نیم کیلو خواهد بود. 
به علت افزایش زیاد وزن در این دوران مادر نیاز به استراحت بیشتری دارد و لازم است پاهای خود را بالاتر از سطح زمین قرار دهد تا از التهاب پیشگیری کند. 
حاملگی های دوقلو خطر زایمان زودرس، پارگی کیسه آب، رشد نامنظم، افزایش فشار خون، پره اکلامپسی و دیابت را افزایش می دهند. بنابراین مادرانی که دوقلو باردار هستند نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند. 
در دوران شیردهی نیز لازم است مادر کالری بیشتری دریافت کند تا بتواند به درستی کودکان خود را با شیر خود تغذیه کند. 

در ادامه به حقایقی جالب در مورد دوقلوها اشاره می کنیم.

 
یکی از روش های تشخیص دوقلوها از یکدیگر از طریق ناف آنهاست. ناف تحت تاثیر ژنتیک نیست و به همین دلیل ناف نوزادها ممکن است کاملا متفاوت باشند. روش دیگر اثر انگشت نوزادان است.دوقلوهای همسان ممکن است دارای DNA مشابه باشند، اما اثر انگشت آنها یکسان نخواهد بود. 

امروزه شانس متولد شدن نوزاد دوقلو نسبت به گذشته بیشتر شده است. 


از سال 1980 میزان تولد دوقلوها به اندازه 76 درصد افزایش پیدا کرده است، برخی متخصصان معتقدند که یکی از علل آن باردار شدن خانم ها در سن بالاست (احتمال دوقلو شدن نوزادان در سنین 30 سالگی مادران نسبت به سن زیر 30 سال بیشتر است). یکی دیگر از علل ممکن افزایش قد خانم هاست، بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان داده اند که قد خانم هایی که دوقلو به دنیا می آورند به اندازه یک اینچ بلندتر است. 
نوزادانی که از یک مادر و به طور همزمان متولد می شوند، لزوما دوقلو نیستند. 
یک شرایط خیلی نادر به نام  وجود دارد که فوق بارداری (superfetation) نامیده می شود. در این شرایط قاعدگی ادامه پیدا کرده و جنین دوم شکل می گیرد. معمولا جنینی که در ادامه شکل گرفته به صورت نارس به دنیا می آید و جنین اولی به وقت خود به دنیا می آید اما در برخی موارد هر دو جنین با هم متولد می شوند. 

دوقلوها می توانند با هم صحبت کنند. 


آنچه در بین دوقلوها رد و بدل می شود برای خودشان قابل درک است. در یک بررسی که در این زمینه انجام شد محققان دریافتند که دوقلوها از یکدیگر برای یاد گرفتن لغت استفاده می کنند. به علاوه مشخص شد که دوقلوها دارای زبان خاص خود هستند. 

دوقلوها آینه یکدیگر هستند!


زمانی که یک تخمک بارور شده دیرتر از حالت معمول باز می شود، ظاهر دوقلوهای همسان و دیگر ویزگی های آنها مانند آینه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. برای مثال یکی از دوقلوها ممکن است دارای علامتی روی بازوی چپ خود باشد و دیگری همان علامت را روی بازوی راست خود دارد. یا ممکن است یکی از آنها راست دست و دیگری چپ دست باشد. حتی در مواردی اندام داخلی آنها نیز دارای این ویژگی است، به عنوان مثال قلب یکی از آنها در سمت معکوس دیگری قرار بگیرد. 

دوقلوها باعث عمر طولانی مادر خود می شوند. 


در این زمینه تحقیقاتی انجام شد و میزان تولد و مرگ در بین سال های 1800 و 1970 ثبت شد و محققان دریافتند مادرانی که دوقلو دارند عمر طولانی تری نسبت به دیگر مادران دارند. 
دوقلوها در رحم یکدیگر را در آغوش می گیرند. 
از هفته چهاردهم به بعد دوقلوها یکدیگر را در آغوش می گیرند. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران