کبد چرب یا اتئاتوز کبدی (hepatic steatosis) عبارتی است که تجمع چربی را در کبد توصیف می کند. وجود کمی چربی در کبد طبیعی است، اما میزان زیاد آن خطرساز خواهد بود.

کبد هر چیزی را که می خوریم یا می نوشیم پردازش کرده و مواد مضر را از خون خارج می کند. بنابراین وجود چربی زیاد در کبد بر روی این عمکلرد مهم تاثیر می گذارد. کبد چرب زمانی تشخیص داده می شود که 5 تا 10 درصد وزن کبد ر چربی فرا بگیرد.

به هرحال کبد چرب با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی قابل درمان است. این عارضه معمولا تا زمانی که پیشروی نکرده باشد، بدون نشانه است و معمولا منجر به آسیب های دائمی نمی شود. مشکل کبد چرب معمولا در سنین بین 40 تا 60 سال مشاهده می شود.

کبد چرب منجر به بزرگ شدن کبد شده که پزشک طی معایناتی این مشکل را تشخیص می دهد و علائم آن عبارتند از: کم شدن اشتها، کاهش وزن، درد شکم، ضعف جسمی، خستگی شدید و گیجی.

اگر کبد چرب پیشروی کرده و به سیروز یا ناسایی کبد مبدل شود، علائم آن به این ترتیب خواهند بود: بزرگ شدن شکم که پر از مایع است، زرد شدن پوست و چشم ها، گیجی و خونریزی های راحت تر.

علل بروز کبد چرب هم عبارتند از: اضافه وزن، مصرف زیاد الکل، چربی بالای خون، دیابت، ژنتیک، افزایش سریع وزن، عوارض برخی داروها مانند آسپرین، استروئیدها و تتراسایکلین. برخی عوامل دیگر که خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهند: زیاده روی در مصرف برخی داروهای بدون نسخه، باردار شدن، کلسترول بالا، تری گلیسرید بالا، سوء تغذیه و سندروم متابولیک.

از طریق کاهش مصرف الکل، کنترل کلسترول خون، کاهش مصرف قند و اسیدهای چرب فرآوری شده، کاهش وزن و کنترل قند خون می توان کبد چرب را تا حدی درمان کرد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران