آزمایش خون برای اندازه گیری مقدار لیتیوم باید صبح و قبل از مصرف دارو انجام شود .

آزمایش خون باید ۸ تا ۱۲ ساعت بعد از آخرین مصرف قرص انجام شود ،اکر آخرین قرص را در ساعت ۱۰ شب بخورید و صبح روز بعد در ساعت ۹ صبح آزمایش خون دهید ،۱۱ ساعت از زمان مصرف دارو گذشته است .در این شرایط ، نتیجه آزمایش خون معتبر است .

در صورت عدم رعایت این اصول نتیجه آزمایش گمراه کننده است و ممکن است پزشک مقدار دارویی را برای مصرف شما در نظر بگیرد که زیادتر یا کمتر از اندازه باشد .

در ماه نخست مصرف لیتیوم باید هفته ای یکبار خونتان را آزمایش کنید .اما بعد از آن ،ازمایش هر ماه یکبار کافی است پس از مدتی آزمایش لیتیوم هر دو ماه یکبار کفایت میکند برخی از بیماران بسیار مطمعن که سالها لیتیوم مصرف کرده اند هر سه ماه یا چهار ماه یکبار آزمایش لیتیوم می دهند .

آزمایش های مورد نیاز برای مصرف لیتیوم :

اگر برای نخستین بار لیتیوم مصرف می‌کنید آزمایش های زیر را انجام دهید :

آزمایش کلیه :

در صورت استفاده زیاد از لیتیوم احتمال اختلالات کارکرد کلیه می‌باشد .با این حال سالی یکبار آزمایش کلیه لازم می‌باشد .

آزمایش اندازه گیری سدیم-کلرید ،پتاسیم و اکسید کربن .

در صورت استفاده داروهای مدر و یا پیروی از برنامه غذایی کم نمک لازم است مصرف برخی از این داروها میزان پتاسیم خون را کاهش می‌دهند و میزان سرم لیتیوم را بالا میبرد د چرا نتیجه ممکن است به لیتیوم کمتری احتیاج پیدا کنید .

باید مقدار لیتیوم خون خود را به طور مرتب اندازه گیری نمایید .

آزمایش تیروئید :T4 و T5 و TSH.

لیتیوم گاه فعالیت تیروئید را کاهش میدهد و در عین حال به بزرگ شدن غده تیروئید منجر شود .آزمایش سالی یکبار غده تیروئید تا زمانی که لیتیوم مصرف می‌کنید لازم است .

آزمایش کامل خون ،سی ،بی،سی.

لیتیوم گلبول های سفید بعضی از بیماران را افزایش می دهد به همین دلیل ممکن است پزشک به آزمایش شمارش گلبول های خون علاقمند باشد .

در صورت سن بالای چهل سال و یا داشتن ناراحتی‌های قلبی :

قبل از تجویز لیتیوم آزمایش الکتروکاردیوگرام لازم است

پس از مصرف دارو نیز تکرار آزمایش الکتروکاردیوگرام توصیه میشود تا در صورت بروز اختلال در قلب من ممکن است در. اثر لیتیوم به وجود می‌آید پزشک اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهد

استفاده از لیتیوم درهفته اول :

مصرف لیتیوم با خستگی ،اسهال،ناراحتی معده روبرو میشوید .

این عوارض جانبی مصرف دارو اغلب از بین می رود .

حالت دل به هم خوردگی و سر گیجه را با کاستن از میزان داروی مصرفی میتوان جبران کرد ، مصرف لیتیوم با غذا هم به کاهش دل به هم خوردگی کمک می‌کند

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران