یبوست هنگامی اتفاق می افتد که ناراحتی یا درد شکمی بروز پیدا کند، حرکات روده دشوار شود و تعداد دفعات آن کم شود. متاسفانه حدود نیمی از زنان باردار در مقطعی از دوران بارداری خود، یبوست را تجربه میکنند.

 

چه عاملی سبب بروز یبوست در دوران بارداری میشود؟

بطور کلی، نگرانی، اضطراب، فعالیت ورزشی کم و برنامه غذایی بدون فیبر منجربه بروز یبوست میشود. یبوست در زنان باردار ناشی از تغییرات هورمونی است، زیرا سبب شل شدن عضلات روده میشود. همچنین، رحم درحال رشد نیز بر روده ها فشار وارد میکند.
شل شدن عضلات روده منجر میشود مواد غذایی و مواد زائد در دستگاه گوارش به آهستگی حرکت کنند.
گاهی اوقات، ممکن است قرص آهن منجربه بروز یبوست شود. در صورت مصرف مکمل های آهن، آب به میزان فراوان بنوشید. گاهی اوقات لازم است قرص آهن مصرفی خود را تعویض نموده و نوع دیگری را مصرف کنید، اما پیش از آن، مشورت با پزشک بسیار حائز اهمیت است.

 

چگونه میتوانم از بروز یبوست در دوران پیشگیری کنم یا آنرا درمان کنم؟

پیشگیری و درمان یبوست شامل مراحل بسیاری است.
در فهرست زیر اقداماتی جهت پیشگیری از بروز یبوست یا درمان آن آمده است:

  •     برنامه غذایی با فیبر بالا. در حالت ایده آل، باید بین 25 تا 30 گرم فیبر را روزانه از طریق میوه، سبزیجات، غلات صبحانه، نان کامل، آلو و سبوس دریافت کنید.
  •     مصرف فراوان مایعات. نوشیدن زیاد مایعات بسیار اهمیت دارد، بخصوص زمانیکه مصرف فیبر افزایش میابد. مصرف 10 الی 12 لیوان مایعات در روز الزامیست. این میزان، ترکیبی از یک برنامه غذایی پر فیبر و مقدار زیادی مایعاتی است که جهت دفع مواد زائد بدن مفید است. تعریق، قرار گیری در هوای گرم یا شرجی و ورزش کردن، نیاز شما به مصرف مایعات بیشتر را افزایش میدهد.
  •     ورزش منظم. چنانچه فعالیتی ندارید، احتمال ابتلا به یبوست در شما بیشتر است. پیاده روی، شنا و سایر ورزش های ملایم کمک میکند تا روده ها بهتر کار کنند. برای 20 الی 30 دقیقه ورزش در روز و حداقل سه بار در هفته برنامه ریزی کنید.
  •     داروها. محصولاتی از قبیل "متاموسیل" حرکات روده را نرم کرده و یبوست را کاهش میدهند. همیشه پیش از مصرف هرگونه دارو، با پزشکتان مشورت کنید.
  •     کاهش مصرف مکمل آهن یا حذف آن. مکمل های آهن به بروز یبوست کمک میکنند. تغذیه مناسب میتواند نیاز به مصرف مکمل آهن در دوران بارداری را به حداقل برساند. مصرف دوزهای کمتری از آهن در طول روز به جای مصرف یکباره آن میتواند بروز یبوست را کاهش دهد. از پزشک خود بخواهید که سطح آهن را در شما بررسی کند و توصیه های لازم جهت مدیریت مصرف مکمل آهن در بارداری را به شما بدهد.

 

چه درمان هایی را نباید جهت یبوست در دوران بارداری بکار برد؟

مصرف قرص های لاکساتیو (مسهل) جهت درمان یبوست در دوران بارداری توصیه نمیشود، زیرا ممکن است منجربه تحریک انقباضات رحمی و دهیدراسیون (کم آبی بدن) شود.
در دوران بارداری از مصرف روغن های معدنی نیز خودداری نمایید، زیرا این روغن ها، جذب مواد غذایی را کاهش میدهند.

 

مطالب مرتبط: در دوران بارداری چگونه میتوان آهن را بطور طبیعی تامین کرد؟

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران