حدود 90% موهای شما در حال رشد است، در حالیکه 10% آنها وارد مرحله استراحت میشوند. هر 2 تا 3 ماه، موهای در حال استراحت میریزند و به موهای جدید اجازه رشد میدهند.
به ریزش بیش از حد مو که از ماه پنجم بارداری اتفاق می افتد، تلوژن افلوویوم گویند. از آنجاییکه این وضعیت در 40 تا 50 درصد زنان اتفاق می افتد، بروز آن در دوران بارداری، امری غیر معمول نبوده و مانند بسیاری از تغییرات ناشی از بارداری، موقتی میباشد.

 

آیا ریزش مو در دوران بارداری غیرطبیعی است؟

ریزش موی ناشی از بارداری معمولا پس از زایمان رخ میدهد. در طول بارداری، تعداد موهایی که به مرحله استراحت میروند (بخشی از چرخه طبیعی ریزش مو)، افزایش میابد.
بروز این وضعیت چندان جدی نیست که منجربه طاسی یا ریزش موی دائمی شود و باید در عرض 3 الی 4 ماه پس از زایمان به تدریج کاهش یابد. چنانچه تصور میکنید ریزش مویتان در دوران بارداری غیر معمول است، ممکن است دچار کمبود ویتامین یا مواد معدنی شده باشید.

 

بارداری چه ارتباطی با ریزش مو دارد؟

شایعترین زمانی که ریزش مو در آن اتفاق می افتد، حدود 3 ماه پس از زایمان است. افزایش سطح هورمون ها در دوران بارداری مانع از ریزش مو میگردد. اما پس از زایمان، سطح هورمون ها به حالت اولیه خود بازمیگردد و همین امر سبب میشود مو ریزش کرده و به چرخه عادی خود بازگردد. ناگهان شما متوجه میشوید که موهایی که ریزش نداشته اند، به یکباره همه دچار ریزش میشوند.
حدود 60% موهای درحال رشد ممکن است وارد مرحله استراحت تلوژن شوند. معمولا ریزش مو، 3 الی 4 ماه پس از زایمان به دلیل اینکه فولیکول های مو خود را مجددا جوانسازی میکنند، به اوج خود میرسد. همانطور که اشاره شد، این ریزش مو موقتی است و در عرض 6 الی 12 ماه به حالت اولیه خود بازمیگردد.

 

آیا ممکن است ریزش مو ناشی از مشکل دیگری باشد؟

هر چیزی که سبب ایجاد تغییر در تعادل هورمون استروژن در بدن شود، میتواند عاملی برای ریزش مو باشد.
ریزش مو ممکن است در نتیجه یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

 

جنبه مثبت بارداری برای مو

میزان هورمون استروژن در دوران بارداری افزایش میابد. استروژن سبب میشود که مو در مرحله رشد باقی بماند؛ بنابراین منجربه افزایش رشد مو میشود. پس در دوران بارداری منتظر مشاهده موهایی زیبا و فوق العاده باشید.

 

توصیه هایی مربوط به مراقبت از مو در دوران بارداری و پس از زایمان

اقداماتی که میتوانید برای داشتن موهایی سالم یا کاهش ریزش مو در دوران بارداری و پس از آن انجام دهید، به شرح زیر است:

  • از دم اسبی یا خرگوشی بستن مو، انواع بافت، فر کردن و پیچیدن بیگودی پرهیز کنید. این امور میتوانند سبب کشیده شدن و تحت فشار قرار گرفتن موهایتان شوند.
  • یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات را دنبال کنید که حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان باشد. این مواد از فولیکول های مو حفاظت کرده و شرایط را برای رشد مو فراهم میکند.
  • از شامپو و نرم کننده های حاوی بیوتین و سیلیس استفاده کنید.
  • هنگامیکه مو مرطوب است، شکننده میشود. بنابراین از شانه کردن مو در این زمان خودداری کنید.
  • چنانچه لازم است از سشوار یا سایر ابزارهای مربوط به مو استفاده کنید، آنرا روی باد سرد تنظیم کنید.
  • رژیم غذایی خود را با این مواد تکمیل کنید: ویتامین B کمپلکس، بیوتین (ویتامین B7)، ویتامین C، ویتامین E و زینک (روی)
     
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران