آلودگی هوا چیست؟

هنگامی که گازها، ذرات گرد و غبار، دود یا سایرمنابع آلوده کننده هوا به اتمسفرراه پیداکنند برای انسان، حیوانات و گیاهان و نباتات آلودگی ایجاد می کنند. کره زمین با پوششی ازهوا متشکل ازگازهای مختلف بنام جو یا اتمسفراحاطه شده است. اتمسفرامکان بقا را برروی کره زمین بوجود می آورد و بدون آن کره زمین روزها با گرمای سوزان خورشید و شبها با دمای بسیارپایین و یخزدگی روبروخواهد شد.

هرگاه تعادل طبیعی موجود توسط عوامل طبیعی یا انسانی بهم بخورد و باعث آسیب رساندن به موجودات زنده شود، این وضعیت آلودگی هوا نامیده می شود.

نمونه هایی ازانواع آلاینده عبارتند: ازاکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد (معمولاً ازکارخانه ها)، مونوکسیدکربن، شن و ماسه، گرد و غبارو ذرات و ترکیبات آلی که ازطریق تبخیرشدن وارد جو می شوند.

انواع آلاینده ها

دونوع آلاینده موجود است. آلاینده های اولیه و آلاینده های ثانویه

آلاینده های اولیه گازها و ذراتی مانند مونوکسید کربن حاصل ازاگزوزاتومبیل ها و دی اکسید گوگرد حاصل از احتراق زغال سنگ هستند. آلاینده های ثانویه هنگامی تشکیل می شوند که آلاینده های موجود دراثرواکنش شیمیایی با هوا مواد شیمیایی خطرناکی را تشکیل می دهند. بطورمثال "مه دود" یک آلاینده ثانویه است.

آیا می دانید چرا آلودگی هوا به موضوع بسیارمهمی تبدیل شده است؟ زیرا این آلودگی بسرعت منتشرمی شود و ما که دراین هوا تنفس می کنیم نمی توانیم ازآن اجتناب کنیم.

عوامل ایجاد آلودگی هوا

  • آلودگی هوا براثرفعالیت های انسانی و طبیعی اتفاق می افتد.
  • عوامل طبیعی مانند آتش گرفتن جنگل ها ، فعالیت های آتشفشانی، فرسایش خاک دراثرباد، پراکنده شدن گرده ، تبخیرترکیبات آلی و رادیواکتیو طبیعی می باشد. 
  • عوامل انسانی مانند گازهای گلخانه ای ناشی ازصنایع و فعالیت های تولیدی، دود ناشی ازکارخانه ها، کوره های سوزاننده ضایعات، صنایع تولیدی و نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت و....
  • سوزاندن سوخت های فسیلی  
  • حمل و نقل که درعصرصنعت بخش کلیدی و پراهمیت زندگی محسوب می شود. بسیاری ازوسایل حمل و نقل ازقبیل هواپیماها، کشتی ها، قطارو اتومبیل ها با سوخت های فسیلی کارمی کنند.
  • مواد شیمیایی خانگی و کشاورزی مانند داروهای ضد آفت، مواد شیمیایی مورد استفاده درمنازل مانند سفید کننده ها و شوینده ها، حشره کش ها. بسیاراتفاق افتاده که درزمان استفاده ازاین مواد درخان های بدون تهویه مناسب افراد بیمارشده و به مشکلات تنفسی دچارشده اند.

  
اثرات آلودگی هوا

اثرات آلودگی هوا عبارتند از: 

  • اسید سازی: آلاینده های هوا می توانند ترکیبات اسیدی را موجب شوند که ممکن است به پوشش گیاهی و ساختمان ها آسیب برساند. گاهی اوقات ترکیب اسید سولفوریک با آب باعث تشکیل ابرشده و تشکیل باران اسیدی می دهد. باران اسیدی برگ گیاهان را ازبین می برد، به درختان و حیوانات آسیب می رساند و ماهیها و حیات وحش را ازبین می برد. همچنین با نفوذ به خاک باعث تغییرشیمیایی خاک و دریاچه ها و رودخانه ها می شود و به ماهیها و سایرموجودات آبزی صدمه می رساند. 
  • اتروفیکیشن: باران اسیدی برروی مواد غذایی دربین آب و خاک تأثیرمی گذارد و موجب رشد جلبک دردریاچه ها و آب ها می شود که این شرایط برای موجودات زنده زیانباراست.
  • سطح اوزون: واکنش های شیمیایی شامل آلاینده های هوا گازسمی اوزون را بوجود می آورند که می تواند به پوشش گیاهی و زندگی برخی ازحیوانات صدمه بزند.
  • ذرات: قرارگرفتن درمعرض ذرات معلق درهوا برای سلامتی بسیارمضرمی باشد. سطح اثرمعمولاً به زمان و نوع و غلظت مواد شیمیایی و ذرات بستگی دارد. 

اثرات کوتاه مدت این ذرات شامل سوزش چشم، بینی و گلو، عفونت های تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات الریه ، سردرد، تهوع و واکنشهای آلرژیک است و ممکن است بیماری افراد مبتلا به آسم و آمفیزم را تشدید کند.

اثرات طولانی مدت شامل بیماری های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری های قلبی، آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه ها باشد. قرارگرفتن مداوم درمعرض آلودگی هوا برروی ریه کودکان درحال رشد اثرمی گذارد. همچنین ممکن است باعث تشدید بیماری های افراد سالخورده بشود.


آلودگی هوا درمحیطهای داخلی

این آلودگی شامل فضاهایی مانند خانه، کلاس درس، محل کار، مراکزخرید، بیمارستان ها و باشگاه های ورزشی می شود. اگرفضای داخلی این محل ها با دود، مواد شیمیایی، بو و ذرات آلوده باشد به آن هم آلودگی هوا اطلاق می شود.

اثرات آلودگی هوای داخلی بیشتربرروی سلامت افراد تأثیرگذاراست تا برروی محیط زیست. استفاده ازمواد شوینده خانگی، و تهویه نامناسب در فضاهای بسته باعث می شود که هوای تازه کمترجریان پیدا کند.

آلاینده های هوا درمحیط های داخلی عبارتند از:

  • دود توتون و سیگاردراثرمصرف افراد سیگاری
  • آلاینده های بیولوژیکی شامل آلرژن ها مانند موی حیوانات خانگی، قارچ ها و بعضی باکتری ها، گرده گیاهان
  • رادون گازی است که بطورطبیعی اززمین ساطع می شود و درزیرزمین ساختمان ها وجود دارد.
  • مونوکسید کربن گازی سمی و بدون بو است که ازسوخت هایی مانند گاز، نفت، زغال سنک یا چوب که بطورکامل نسوخته اند تولید می شود.

حقایقی درباره آلودگی هوا

  • هرفردی روزانه 20 هزارلیتر هوا تنفس می کند و مواد شیمیایی خطرناک را وارد ریه های خود می کند.
  • سیگارکشیدن باعث آلودگی هوای داخلی و بیرون می شود.

"سندرم ساختمان بیمار" مربوط به استفاده از آفت کش ها، حشره کش ها و مواد شیمیایی است که ما درمنازل و محیط های داخلی دیگراستفاده می کنیم.

"فاجعه دود" درسال 1952 درلندن اتفاق افتاد و دراین حادثه 4000 نفربراثراستنشاق و غلظت بالای دود جان خود را ازدست دادند.

آلودگی هوا کودکان را بیشترازبزرگسالان تحت تأثیرقرارمی دهد. زیرا فعالیت کودکان بیش ازبزرگسالان است.
هرساله آلاینده های بیشتری درهوا منتشرمی شوند که به آب های سطحی و زیرزمینی هم راه پیدا می کنند.  

با توجه به این موضوع که میزان زیادی ازآلودگی هوا به دلیل انتشارمونوکسید کربن توسط خودروها است و رفت و آمد یک اتوبوس پرازمسافرمساوی است با رفت و آمد 40 اتومبیل پیشنهاد ما این است که سفرهای درون شهری را ازطریق استفاده ازوسایل نقلیه عمومی انجام دهید.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران