رحم كُوِلِير (Couvelaire) وضعيت تهديد كننده جدي ايست كه در آن جفت سست شده (جدا شدن زود هنگام جفت) و منجربه خونريزي و نفوذ خون به داخل ميومتر رحم ميشود و از اين طريق خون به داخل حفره صفاق نيز وارد ميگردد.

 

علائم و نشانه ها

در اين وضعيت، بيماران به درد ثانويه ناشي از انقباضات رحمي، تتاني رحم يا حساسيت به لمس موضعي رحم مبتلا ميشوند. همچنين علائم ميتوانند ناشي از جدا شدن زود هنگام جفت، ديسترس جنين، مرگ جنين و در موارد بسيار نادر، شوك ناشي از خونريزي (شوك هيپوولميك) باشد. در اين وضعيت به دليل نشت خون به عضلات رحم، رنگ رحم به كبود مايل به آبي يا بنفش تبديل ميگردد.

 

پيشگيري

ميتوان با پيشگيري از جدا شدن زود هنگام جفت از بروز رحم كولير جلوگيري كرد. اين امر مستلزم كنترل و مديريت وضعيت فشارخون بالا در بارداري است. درمان بيماري هاي زمينه اي مانند ديابت و ساير اختلالات كلاژن كه بارداري را بغرنج ميكنند نيز در پيشگيري از بروز رحم كولير موثر است. همچنين به مادران توصيه ميشود كه از استعمال سيگار يا مصرف الكل در دوران بارداري جدا خودداري نمايند.

 

درمان

جهت درمان رحم كولير، رحم را بايد تخليه كرد و با استفاده از اُكسي توكسين وريدي، انقباضات القا شود. در برخي موارد نيز ممكن است انجام هيستركتومي (برداشتن رحم) لازم باشد.

 

پيش آگاهي

چنانچه به دليل عدم انقباضات رحم، زايمان طولاني شود، ممكن است زندگي جنين به خطر بيافتد. همچنين ممكن است خونريزي شديد منجربه شوك هيپوولميك (شوك ناشي از خونريزي) در مادر شود.


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران