فلج بل نوعی فلج یا ضعف است که مربوط به عضلات یک طرف از صورت می شود. آسیب رسیدن به عصب هایی که عضلات یک طرف صورت را کنترل می کنند، باعث می شود آن بخش از صورت حالت افتادگی پیدا کند. صدمه وارد شده به عصب ها بر روی حس چشایی فرد و تولید اشک و بزاق وی نیز تاثیر می گذارد. این شرایط خیلی ناگهانی اتفاق می افتد، اغلب طی یک شب، و معمولا طی چند هفته به خودی خود بهبود می یابد. 

فلج بل نتیجه سکته یا ایسکمی گذرا (TIA) نیست. گرچه سکته مغزی و TIA هم باعث فلج صورت می شوند، اما هیچ ارتباطی بین این شرایط و فلج بل وجود ندارد. اما اگر احساس ضعف ناگهانی در یک طرف صورت خود کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. 

چه عاملی باعث بروز فلج بل می شود؟

علت فلج بل مشخص نیست. در اغلب موارد تصور می شود ویروس هرپس (herpes) علت بروز این مشکل است. در بیشتر موارد نیز عصب کنترل کننده عضله در یک طرف صورت به خاطر التهاب آسیب دیده و منجر به فلج بل می شود. بسیاری از مشکلات بهداشتی باعث ضعف یا فلج صورت می شوند. اگر برای ضعف دلیل خاصی پیدا نشود، این شرایط فلج بل نامیده می شود. 

علائم فلج بل

علائم فلج بل عبارتند از:

  • ضعف ناگهانی یا فلج در یک طرف صورت که باعث افتادگی آن بخش از صورت می شود. این یکی از مهم ترین علائم است. در این شرایط بستن یکی از چشم ها که در بخش مشکل دار صورت قرار دارد، مشکل است. 
  • سرازیر شدن آب دهان
  • بروز مشکلاتی در چشم، مانند ریزش اشک زیاد از چشم یا خشک شدن چشم
  • از دست دادن حس چشایی
  • احساس درد در پشت در خود گوش
  • بی حسی در سمت مبتلا شده به فلج در صورت
  • افزایش حساسیت به صدا

فلج بل چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با پرسیدن سوالاتی این مشکل را در فرد بیمار تشخیص می دهد، به عنوان مثال در مورد چگونگی وقوع علائم از فرد خواهد پرسید. به علاوه معاینات فیزیکی و عصبی برای بررسی عملکرد اعصاب صورت، بر روی فرد انجام خواهد شد. اگر علت علائم مشخص نباشد، آزمایشاتی مانند آزمایش خون و MRI و سی تی اسکن انجام خواهند شد. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران