منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام آیا شکستگی و در رفتگی قدیمی لگن نیاز ب عمل جراحی دارد؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

شکستگی لگن نامی برای دسته بزرگی از شکستگی ها است.  این شکستگی ها عبارتند از

شکستگی های گردن استخوان ران و ناحیه اینترتروکانتریکشکستگی های استابولومشکستگی های حلقه استخوانی لگن

 

هر کدام از این سه دسته شکستگی میتواند همراه با دررفتگی باشد و هر کدام از این شکستگی ها در صورت درمان ناقص میتوانند موجب کوتاهی اندام طرف آسیب دیده شود.

با این حال شکستگی های استابولوم در صورتیکه به درستی درمان نشود بیمار بعد از چند سال دچار آرتروز و ساییدگی  شدید مفصل ران میشود و این ساییدگی با درد شدیدی همراه است. البته در مواردی که بد جوش خوردن شکستگی شدید  نباشد بچه ها و جوانان ممکن است آن را به خوبی تحمل کرده و در زیادی نداشته باشند. با این حال درد میتواند در سنین بالاتر ایجاد شود.

بد جوش خوردن شکستگی های استابولوم در صورتیکه دردی نداشته باشد نیاز به درمان جراحی نداردو در صورتیکه این بد جوش خوردن موجب بروز آرتروز شده و لگن بیمار دردناک شود ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران وجود داشته باشد.

 

شکستگی های گردن استخوان ران و شکستگی های ناحیه اینترتروکانتریک وضعیت متفاوتی دارند. در صورت بد جوش خوردن این شکستگی ها، ممکن است اندام بیمار کوتاه شود ولی دردی وجود نداشته باشد. در این موارد در صورت زیاد بودن کوتاهی ممکن است بتوان با انجام عمل جراحی استئوتومی، بد جوش خوردگی را اصلاح کرده و طول اندام تحتانی را تا حد زیادی اصلاح کرد.

بد جوش خوردن شکستگی های حلقه لگنی میتواند موجب کوتاهی اندام تحتانی شود و میتواند با یا بدون درد باشد. در این موارد در صورتیکه مقدار کوتاهی اندام کم باشد میتوان آن را با استفاده از کفی های طبی در داخل کفش جبران کرد و در صورت زیاد بودن کوتاهی ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی استئوتومی لگن برای اصلاح آن وجود داشته باشد.

در صورتیکه بیمار دچار شکستگی های گردن ران و یا حلقه لگن بوده و نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد تاخیر در آن ممکن است احتمال بروز زود هنگام آرتروز در بیمار را بیشتر کند.

شریعتی(دولت)_روبه روی خیابان دولت_کوچه امامزاده_نبش فروشگاه جانبو_پلاک 14طبقه دوم واحد 6 021_22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه