شما هم این گفته رایج را شنیده اید که " از یه سنی به بعد باید هر شب یه آسپرین بخوری!!!". آیا شما هم از این نظریه پیروی می کنید؟ 
قبل از مطالعه این مقاله، من هم به مادر و پدرم تاکید می کردم که حتما هر شب یک آسپرین بخورند اما...

امروزه، درصد بالایی از افراد برای جلوگیری از حملات و سکته های قلبی هر شب یک آسپرین با دوز پایین می خورند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بدون تجویز پزشک این داروی قوی را می خورید، لطفا و سریعا مصرف آن را قطع کنید و برای تست قلبی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جدید ترین تحقیق در این خصوص نشان داد که مصرف بدون تجویز آسپرین در افراد سالم نه تنها از حمله یا سکته قلبی جلوگیری نمی کند، بلکه باعث خطرات بالقوه مغزی، خونریزی معده و روده نیز می شود. بنابراین، اگر سالم هستید و یا ریسک خیلی پایینی برای حملات قلبی دارید، آسپرین درمانی خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش نمی دهد.

( این تحقیق توسط دکتر آرتور آگاتستون (Arthur Agatston, MD)، متخصص قلب و مدیر بخش سلامت و پیشگری بابتیست فلوریدای جنوبی، انجام شده است.)

6 حقیقت تکان دهنده در خصوص آسپرین درمانی :

1. نباید!!! آسپرین را به طور منظم و بدون تجویز متخصص قلب مصرف کرد.

 البته، در اینجا باید اشاره شود که برخی پزشکان با اتکا به جدول تاریخ گذشته "فرامینگهام"، خطر حمله قلبی را ارزیابی و آسپرین تجویز می کنند. پزشکان معالج باید توجه داشته باشند که تکیه تنها بر الگوریتم و فرمول برای ارزیابی حملات قلبی و مغزی کافی نیست و در کنار آن به تستی ساده،قابل استناد، ایمن و نسبتا ارزان احتیاج است - سی تی اسکن ( CT scan).

آگاهانه با "آسپرین درمانی" تجویز شده برخود کنید و چنانچه پزشکتان بدون گرفتن تست قلبی این تجویز را انجام داده است، حتما از او بخواهید تا این تست را بگیرد.

به تازگی، در مجله هارت/قلب (journal Heart)  تحقیقی چاپ شد مبنی بر اینکه آسپرین درمانی خطر خونریزی دستگاه گوارش، در زنان (و نه مردان) بالای 65 سال، را افزایش می دهد. بنابراین، در تجویز آسپرین به خانم های مسن، علاوه بر سی تی اسکن بهتر است اسکنی از شریان های کاروتید گرفته شود تا آترواسکلروز موجود در عروق متصل به مغز بررسی شود.

2. اگر حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اید، مصرف آسپرین می تواند زندگی شما را نجات دهد.

"پیشگیری ثانویه" مزیت شناخته شده آسپرین جهت جلوگیری و کاهش حمله قلبی و یا سکته مغزی ثانویه است. در بیماران دچار سکته/حمله قلبی و یا دیگر بیماریهای عروق کرونر - مانند آنژین، عمل بای پس یا آنژیوپلاستی عروق کرونر - مزایای شناخته شده آسپرین در "پیشگیری ثانویه" بر احتمال خونریزی پیشی می گیرد.

3. اگر دچار دیابت هستید، برای پیشگیری مصرف آسپرین الزامی نیست. 

انجمن دیابت، آسپرین درمانی در دیابت نوع 1 و 2 را به شرطی توصیه می کند که بیمار در معرض خطر بیماری قلبی عروقی ( بدون سابقه قبلی) باشد و یا ریسک خونریزی در او پایین باشد - مردان بالای 50 و زنان بالای 60 سال.

با این حال، قبل از اقدام به آسپرین درمانی، انجام تست های تخصصی ، مانند سی تی اسکن، و مشاوره دقیق با پزشک معالج توصیه می شود.

4. اگر ریسک بیماری قلبی عروقی (CVD) در شما به حدی بالا است که برایتان استاتین ( گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون ) تجویز شده است، مصرف آسپرین کمک کننده است.  

 علت این توصیه : داروها به طرق مختلف تاثیر می گذارند. به این معنا که آسپرین مانند استاتین نه کلسترول را کاهش می دهد و نه از تولید پلاکجلوگیری می کند. در عوض، یک عامل ضد پلاکت است؛ نمی گذارد پلاکت ها لخته و به قدری بزرگ شوند که رگ مسدود شده و حمله/سکته قلبی رخ دهد.

از آنجاییکه آسپرین از لخته شدن خون جلوگیری می کند و موجب روان شدن خون است، پزشکان قبل از جراحی، آزمایشات و دندانپزشکی مصرف آن را قدغن می کنند؛ زیرا باعث خونریزی شدید می شود.  

با این حال، نباید بدون تجویز پزشک مصرف آسپرین را ناگهانی قطع کنید!!!  

5. آسپرین یک داروی قوی است.

مصرف دوز بسیار پایین آسپرین در روز -  81 میلی گرم -  می تواند خطر خونریزی مغزی و خونریزی گوارشی در مری، معده، روده، و مقعد را دو تا چهار برابر افزایش دهد. و این دلیلی است که از شما خواسته می شود تا بدون تجویز و انجام آزمایشات، آسپرین مصرف نکنید.

آسپیرین های روکش دار و  بافر، خطر ابتلا به زخم معده را کاهش نمی دهند. علاوه بر این آسپرین ، عملکرد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) _ مانند ایبوپروفن (ادویل)، ناپروکسن، یا موترین _ داروهای رقیق کننده خون _ مانند وارفارین (کومادین) _ و داروهای ضد پلاکت _ مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس) و یا قرص تیکلوپیدین (Ticlid) _ را مختل می کند.

چنانچه هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید :

  • استفراغ خون قرمز : نشاندهنده خونریزی دستگاه گوارش فوقانی
  • استفراغ خون قهوه ای تیره شبیه دانه های قهوه : نشاندهنده کند شدن و یا توقف خونریزی دستگاه گوارش فوقانی
  • مدفوع خونی و یا قیری رنگ

6. آسپرین، گلوله سحر آمیز برای شلیک به حمله قلبی یا سکته مغزی نیست!!!

سالم زندگی کردن بهتریت روش برای جلوگیری از حمله/سکته است؛ به خصوص اگر زود، شیوه ی زندگی سالم را انتخاب کرده باشید :)))

سالم غذا بخورید، منظم ورزش کنید، وزن ایده آلتان را حفظ کنید و تا جایی که می توانید سیگار نکشید و یا آن را ترک کنید.

در اینجا، دوباره تاکید می کنیم که بدون تجویز و انجام آزمایشات لازم آسپرین مصرف نکنید و پس از مشورت با پزشک و اطمینان از پیشی گرفتن مزایای آسپرین بر عوارض جانبی ، آن را مصرف کنید.   

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران